3548
Sök

Saab 9-3og -00 drar ovanligt mycket olja.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Sedan jag köpte bilen har jag fått fylla på med olja hela tiden... drar väldigt mycket olja..
När jag köpte bilen läckte den motorolja ifrån vevhusventilationen så den byttes direkt. Sen märkte vi att den fortfarande läckte olja och hittade att en oring fattades... Vilket är åtgärdat i början av året.
MEN den drar fortfarande olja... Och idag fick jag ett tips om att jag skulle byta olja till halvsyntetisk olja för att den jag körde med var för fin för min motor. Han som tipsade mig trode att min bil gått för långt med den fina oljan så att den fortfarande skulle dra olja men om jag bytte skulle den dra betydligt mindre. Det är dock det att jag aldrig någonsin hört talas om något sådant?
Så stämmer det att som han sa "En bil som gått en bit över 10'000 ska degradera ner den helsyntetiskaoljan till halvsyntetisk olja.

Frågan är då vågar jag prova detta?

/Tribbe.

888 Inlägg
10 oktober 2009
Nej det stämmer inte, har en vr6a som gått 27000 mil och rör inte en droppe olja mellan sevicarna och den går på helsyntet(castrol edge).

Efter som du har en T7 så är det garanterat kolvringarna som är boven i din bil. testa kör wd40 metoden,(sök på stcs) det kan funka.

Mvh Henke

Sök