Mitsu. Galant dör efter 3 sekunder...

Frittelito
14 september 2009 · 39 Inlägg

Halloj har nu försökt med verkstäderna i min trakt men ingen har en dator som lyckas felsöka min bil sad

Mitsubishi galant 2.0 -97 ... problemet är att ibland när jag ska iväg så startat den och rycker i motor och det mesta skakar, och så dör den 3-5sekunder senare. den håller på så många gånger irad kan va omöjlig att starta på 1-2 timmar ( spelar ingen roll om den är varm eller kall har hänt båda gångerna)
Och vissa gånger så startar den på första försöket och jag kan glida runt i timmar men när jag väl stannar den så kanske den inte startar igen...
Kan ju även tillägga att motorlampan lyser lite då och då, och om man försöker gasa när den är "skakig" vid start så kommer man upp till 4-5 varv sen stendör.

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara för fel? är inte så sugen på att byta 10 saker och sen hitta felet.
(behöver ni mer info fråga på bara)

Mr_EmCom Med.lem
14 september 2009 · 3 759 Inlägg

Testat att byta tändstift?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Frittelito
14 september 2009 · 39 Inlägg

Har kollat tändstiften ser inget fel på dom och avståndet stämmer fint..
Men skulle tändstiften kunna orsaka så mycket problem? eller borde dom inte se förjävliga ut då, kan även tillägga att ibland när man kör/står stilla så känner man att bilen kan hacka till nästan som att den missar eller något liknande

Mr_EmCom Med.lem
14 september 2009 · 3 759 Inlägg

Frittelito skrev:
Har kollat tändstiften ser inget fel på dom och avståndet stämmer fint..
Men skulle tändstiften kunna orsaka så mycket problem? eller borde dom inte se förjävliga ut då, kan även tillägga att ibland när man kör/står stilla så känner man att bilen kan hacka till nästan som att den missar eller något liknande

Det är det som tyder på tändningsproblem, jag hade byttt lite tändgrejor, typ kablar rotor fördelare osv.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Frittelito
14 september 2009 · 39 Inlägg

testade att ta ur tändstiften dra ett varv med stålborsten över dom , sprejjade elspray i kontakter och gnuggade upp en fin yta på rotorn ( kollade även tändkablarn ) allt verkade okej så tog mig ett test varv, 20min så tändes motorlampan igen, MEN hackningen under körning är borta så man tackar för det. Men det riktiga felet kvarstår efter jag kört stänger av bilen och ska start igen hackar den och rycker sen dör, om och om igen...

Bör jag kosta på att felsöka den hos en riktig mitsubishi verkstad? (är en bit bort) eller är det troligtvis ett litet skitfel som kostar mindre än felsökningen

Peran Bilmekaniker
14 september 2009 · 235 Inlägg

Kan vara boxen med om du har otur! ligger på några tusen!  Bensinpumpen som börjar lägga av kanske!

Men bytt stift o fördelarlock o rotor! Har du köpt nytt på biltema så köp nytt på mekonomen eller ad-center! O hoppas att du spara kvittot på sakerna från biltema! wink  Inget illa om biltema men tändsaker till Mitsubishi har aldrig varit deras starka sida!

Frittelito
14 september 2009 · 39 Inlägg

Läste någonstans att det kan vara backventilen på bensinpumpen som har kärvat ihop och inte funkar som den ska då blir det ångfyllt och bilen har svårt att tända allting, någon som har en teori om detta?

Har inte köpt några saker till bilen tongue har inte ägt den mer än 2 månader har funkat perfekt innan.
jag försöker förneka att det är tändfel för jag vill inte ha tändfel tongue men men ska slå en signal till mitsubishi verkstaden och se vad dom tror kan vara felet

Edit : kanske kan tillägga att jag inte kör direkt lungt med bilen heller och gubben som haft den innan hade aldrig kört på större vägar än 70 vägar med den, kanske blev en för stor omställning när jag tog över?

Senast redigerat av Frittelito (14 september 2009)

Mr_EmCom Med.lem
14 september 2009 · 3 759 Inlägg

Blir det vaccum i tanken?
Suger det när du öppnar tanklocket?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Frittelito
14 september 2009 · 39 Inlägg

skulle nog säga att det pyser än att det suger

Frittelito
16 september 2009 · 39 Inlägg

ingen som haft detta felet förut? vill inte börja byta saker då jag går i skolan och då har man inte den största inkomsten.

boki-evo
20 september 2009 · 7 Inlägg

vad då rotor?  fördelarlocket? det finns inga på den bilen. Eller du skrev fel! galant 97 du kanske menar 87

Frittelito
20 september 2009 · 39 Inlägg

nope jag menar 97an inte jag som gjorde detta utan hade andra som kollade över det, men vad jag nu tror felet är överhettning av tändspolen/tändspolarna skall testas

Frittelito
12 oktober 2009 · 39 Inlägg

Tänkte om någon läser denna tråd och har samma fel så var felet på min : tändläges givaren också kallad kamaxelvinkelgivare
bytte först vevaxelgivaren utan skillnad.
Ps. Felkod 23 för kamaxelvinkelgivaren

sundin_omega Mr Roy
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

troligt vis är det en box som gett sig det va så på min galant jag hade å det va ett vanligt fel men minns ej vad den hette men ring en Mitsubishi verkstad å beskriv felet så vet dom nog vad du ska byta å den kostade typ en 4-500 vad jag minns...

:lol
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang