2931
Sök

Cadillac Fleetwood 1979, kraftlös och misständer vid gaspådrag.

3 235 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Hej,

har problem med bilen, den går fint på tomgång, men när man accelererar så börjar den hacka och gå illa.
Jag felsökte, och två tändkablar satt fel (tydligen satte förra ägaren de fel vid sista service). Dock kvarstår problemet, och den misständer fortfarande när man gasar. Alltså man kan varva den utan problem stillastånde, men så fort den belastas misständer den.

Fördelalock, tändstift är nya. Den får gnista på alla cylindrar, och alla tändkablar är på rätt plats. Bilen är fulltankad med 98 oktan, alla vakuumslangar sitter på plats och stiften ser bra ut.

Jag har inte rört förgasaren än, för den startar och går otroligt fint på tomgång.
Jag ska blåsa rent bränsleledningarna med tryckluft imorgon, kanske det hjälper...

Alla tips uppskattas!

644 Inlägg
23 september 2009
Du har inte överslag i tändkablarna..?

3 235 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Nej, kablarna är fina. Däremot misstänker jag att det kan vara överslag i tändspolen.
För när bilen hämtades gick den någorlunda bra i ca 10 kilometer, och plötsligt började den gå märkligt och misstända (då skulle jag i en brant uppförsbacke och gasade lite extra). Ska testa med en annan tänspole imorgon.

84 Inlägg
24 september 2009
har du kollat luft och bensin filter till o börja med:P

4 682 Inlägg
24 september 2009
det sitter inte headers på bilen då? tänkte bara om tändkablarna blir för varma av headersen.

3 235 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Tankade fullt nyligen, så bensinen är färsk. Luftfiltret är nytt.
Pratade med en expert på jänkare, och han ville ha hela fördelaren för att byta en del (har inte namnet på den i minnet). Han sa det var ett vanligt problem, att det uppstod överslag/kortslutning och då gick bilen skit.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 september 2009
engolf skrev:
Tankade fullt nyligen, så bensinen är färsk. Luftfiltret är nytt.
Pratade med en expert på jänkare, och han ville ha hela fördelaren för att byta en del (har inte namnet på den i minnet). Han sa det var ett vanligt problem, att det uppstod överslag/kortslutning och då gick bilen skit.

Tändmodulen

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 235 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Fick tillbaka fördelaren idag, och den var hel enligt mekanikern. Dock går inte bilen bättre...
Jag blåste rent bränsleröret med tryckluft, ställde tändningen rätt, den får bensin, har gnista, men när man kör och gasar vill den inte gå rent.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 september 2009
Testa med att rengöra/byta förgasaren

Rock'n Roll

3 235 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Uppdatering:

idag demonterade jag förgasaren, rengjorde med bensin och blåste rent med tryckluft, bytte samtidigt bensinfiltret.
Lånade fördelare och tändspole från en identisk bil och bytte halva avgassystemet (var hål i den andra dämparen), men det är fortfarande samma fel! Nu misstänker jag att flottören kanske är felinställd, då den går fint på tomgång och kan lätt varvas utan belastning. Kör man den några hundra meter och ger på lite så känns det som om den klipper tändningen och kraften bara försvinner. Låter man den gå lite på tomgång, då kan man köra några hundra meter inann problemet uppenbaras igen.
Nu riktas misstanken mot förgasaren. Bensinpumpen är ny, men kan hända det är fel på den.

Jag tilttade på alla bränsleslangar och rör under bilen och hittade en ihopvikt bensinslang vid bränsletanken, men den bytte jag utan att det hjälpe nånting.

Kan felinställd flottör leda till det problemet jag beskrivit?

3 235 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Igår tog jag ner bränsletanken, tömde och rensade, men det var inte så mycket skit i den. Röret till pumpen var inte heller igensatt. Tog bränslepump från en annan bil, men fanskapet dör fortfarande vid acceleration!

Jag testade att strypa bränslereturen, och då gick bilen finfint. Det verkar som om det inte kommer nog bensin till förgasaren. Jag justerade till och med flottörnålen så att den stänger lite senare, men det blev inte bättre. Stiften set vittaktiga ut, så den går magert.

Jag orkar inte längre felsöka, utan funderar på att montera en elektrisk pump. Biltema har elektriska pumpar med 0.25 bars tryck, och det borde passa till en förgasarmotor. Jag är dock osäker på hur man fixar bränslereturen från pumpen, för den pumpar väl lite mer än vad motorn behöver. Några tips?

3 235 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Nu har jag felsökt vidare och bytt förgasare, bränslerör under bilen, bränslefilter, men det är fortfarande samma fel.

Ska det vara en liten sil på bränsleröret inne i tanken? Det var bara en liten plastbit kvar på röret, så silen har förmodligen tagits bort av tidigare ägare. Kan det vara orsaken till att den inte klarar suga i sig bensin?

Glömde skriva att när man stoppar slangen till bränslepumpen ner i en bensinkanna klarar den suga bensin, men inte när slangen kopplas till bensintanken, då orkar pumpen knappt pumpa någonting.
Trodde det var hål i röret inne i tanken, men det var helt.
Jag demonterade till och med fördelaren för att kunna se om kammen som driver bränslepumpen fortfarande satt fast på kamexeln, och det gjorde den...

Nu är jag tom för idèer...
Senast redigerat av engolf (17 oktober 2009)

Sök