Batteri hjälp laddar ur på en gång

ozman
17 oktober 2009 · 104 Inlägg

min bil batteri laddar ur hur fort som helst de har varit så dom här 3-4 senaste dagarna
bilen går inte starta med start kablar men rullar man den startar den trodde att det berodde på kablarna men har rengjort allting de gjorde inte saken bättre jag har mätt när bilen är på så får jag ut 14,01 v
när den är avstängd så ligger han på 13,47 men efter nån minut ligger han på 12 och neråt
vore tacksam för all hjälp om det är batteri eller genrator eller nånting annat

moderator får gärna rätta tråden om det är fel

gamlingen
17 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Prova byt batteri

Drönirettab
17 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Batteriet kan vara dåligt, men det kan ju också helt enkelt vara dåligt laddat. Testa först att ladda upp det med en batteriladdare tills laddaren visar att batteriet är fulladdat, när det är uppladdat så mäter du sedan om någonting drar tjuvström genom att koppla i en multimeter mellan batteripluspol och batterikabelskon.

Om det inte visar att någonting drar onormalt mycket ström när bilen är avslagen så kan du antingen låta batteriet stå i någon dag med kablarna bortkopplade för att se ifall spänningen faller hela tiden, eller så låter du en bilverkstad/bilelektrisk verkstad kolla upp batteriets skick genom belastningstest. smile

ozman
17 oktober 2009 · 104 Inlägg

det som är skumt att den har fungerat förr jag har ljud inkopplad men det du menar jag ska ladda upp den först sen ska jag kolla om den laddar ur utan den är kopplad till bilen ? för att jag vet att det inte finns nått i bilen som snor ström

Drönirettab skrev:
Batteriet kan vara dåligt, men det kan ju också helt enkelt vara dåligt laddat. Testa först att ladda upp det med en batteriladdare tills laddaren visar att batteriet är fulladdat, när det är uppladdat så mäter du sedan om någonting drar tjuvström genom att koppla i en multimeter mellan batteripluspol och batterikabelskon.

Om det inte visar att någonting drar onormalt mycket ström när bilen är avslagen så kan du antingen låta batteriet stå i någon dag med kablarna bortkopplade för att se ifall spänningen faller hela tiden, eller så låter du en bilverkstad/bilelektrisk verkstad kolla upp batteriets skick genom belastningstest. smile

-Michael :-)
17 oktober 2009 · 367 Inlägg

Har det fungerat utan problem innan även med ljud inkopplat?


En polare fick problem med hans slutsteg då det var på konstant och bokstavligen åt upp hans batteri 2-3 ggr innan han fattade att det var det som var problemet.

ozman
17 oktober 2009 · 104 Inlägg

ja det har fungerat sen förra året sen jag köpte bilen med ljud och allt men nu har jag byt ut batteri och låtet bilen gå ett tag men de verkar vara sama sak och jag har tagit gamla batteriet på laddning över natten
nån mer som vet vad de kan bero på?
vore tacksam



-Michael skrev:
Har det fungerat utan problem innan även med ljud inkopplat?


En polare fick problem med hans slutsteg då det var på konstant och bokstavligen åt upp hans batteri 2-3 ggr innan han fattade att det var det som var problemet.

Senast redigerat av ozman (17 oktober 2009)

Expoze
17 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Kan även vara kortslutning i en diod i generatorn, då vet jag att man kan få så här kraftig urladdning. Lossa kabeln till generatorn och se om batterispänningen fortfarande sjunker, hjälper inte det så är det ju bara att koppla loss slutsteg och annat och se när spänningsfallet avtar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
17 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

ozman skrev:
men det du menar jag ska ladda upp den först sen ska jag kolla om den laddar ur utan den är kopplad till bilen ?

Ja, så menar jag. smile

ozman skrev:
för att jag vet att det inte finns nått i bilen som snor ström

Har du kontrollmätt så att du är 100% säker?

Även om man har installerat saker på ett helt korrekt sätt så kan det alltid hända saker som man inte har kontroll på, tex glappande kontakt till handskfackbelysning eller liknande. smile

ozman
18 oktober 2009 · 104 Inlägg

nu fungerar det igen efter ett par timmars letande hittade inge lösa eller skadade kablar men den nya batteriet verka funka
tack för alla svar

moderator får gärna låsa tråden

Senast redigerat av ozman (18 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang