Någon som har erfarenheter av KX 700 turbo! Jämförelse med GT35R?

bobban
12 oktober 2009 · 14 Inlägg

Hej.

Jag undrar om de finns några med erfarenheter av kx700 turbo, hur står den sig mot tex en garret gt35r ar 1.06?

Men effekt borde den ju klara iaf om man tittar på kompressorns storlek, men hur är avgas sidan/huset, är det större en tex ar 1.06 huset på gt35an?

Funderar på att ev byta till en sådan, kört med garret gt35r ar 1.06 men frågan om de är värt det eller skall man på större, jag borde slippa byta grenrör iaf om man väljer en kx700 som har t3 fräns.

Mvh/Roberth

Senast redigerat av bobban (12 oktober 2009)

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
Alecci
12 oktober 2009 · 2 014 Inlägg

Skojar du? Du har varit medlem här i över fem år men kan inte skriva en rubrik? Spana in reglerna om rubrikanvisningar innan du startar en ny tråd nästa gång, annars blir den låst snabbare än du hinner säga flaska.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
bobban
12 oktober 2009 · 14 Inlägg

Oj, vart lite galet. sad

Tack för du hjälpte mig!

Mvh/Roberth

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
torpis Forummoderator
12 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

man kan lite grovt jämföra kompressorns inducer mot effekt den klarar av. en KX700 har 62mm inducer enligt svensk turboservice hemsida, en GT35:a har 61mm.  sså ungefär lika...

sprang på detta bara av en slump:  http://atpturbo.com/ "Breaking the 700hp barrier on a T3 flanged turbo"  låter osm det är det du är på jakt efter med tanke på att en GT-35:a lirar till 650hk om man vrider på den lite grann smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
bobban
12 oktober 2009 · 14 Inlägg

Ok, lite för liten skillnad kanske, men exducern skilljer det ju lite mer på gt35ans 88 mot kx700ans 94, men de kanske har mindre betydelse?

Oj, på t3 fläns med, tycker man surfar iett överallt men ändå ska man inte vara helt uppdaterad "Tack". smile

Den kan ju vara kanon, man får ta sig en funderare är lite sugen på en snurra med helt vanliga lager tex 360grader glid el dyl därav min tanke på kx700an, bättre prislapp på dessa sen fördelen med en bb snurra är väl få?

Hittar inge mått på gt3788r impeller storlekar med?

Mvh/Roberth

Senast redigerat av bobban (12 oktober 2009)

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
torpis Forummoderator
12 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

bobban skrev:
Ok, lite för liten skillnad kanske, men exducern skilljer det ju lite mer på gt35ans 88 mot kx700ans 94, men de kanske har mindre betydelse?

Oj, på t3 fläns med, tycker man surfar iett överallt men ändå ska man inte vara helt uppdaterad "Tack". smile

Den kan ju vara kanon, man får ta sig en funderare är lite sugen på en snurra med helt vanliga lager tex 360grader glid el dyl därav min tanke på kx700an, bättre prislapp på dessa sen fördelen med en bb snurra är väl få?

Hittar inge mått på gt3788r impeller storlekar med?

Mvh/Roberth

3788 är storleken :p   där 37 är radien på turbinen och 88 är diametern på kompressorhjulet.

GT35 heter ju 3582.

Men visst är det smartare att byta upp till T4 fläns medså mycket mos

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bobban
14 oktober 2009 · 14 Inlägg

Ahh! smile

Inte så insatt i sånt går bara på millimeter på ind/exd på komp/turbin, inge radier. tongue

Svår val och endel pengar som vanligt när man ska trimma, får ta sig en riktig funderare, twinentry t4 vore gott.
En hederlig lastbilare har jag tittat på med, men dem är så stora till utsida, tar sån jäkla plats. sad

Mvh/Roberth

Senast redigerat av bobban (14 oktober 2009)

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
HenrikR
17 oktober 2009 · 87 Inlägg

efter att ha läst lite om din bil å dina mål så kan jag ju ge dig följaden funderare med.
frågan 1 är ju hur långt har du tänkt att varva bilen då större turbo tar längre tid att få fart på dåck krävs ju inte samma ladd för att komma upp i register. 2 vad skall du ha bilen till bana strippen eller glida på stan. hade jag fått välja å är i ditt läge å sj fått erfara vad man kan plocka ut ur en gr 3582 då jag har en såda å vist mitt varv stopp är ju 8200 motor på 2364cc å max ladd på 2,5bar å jag plågade ur den turbon 774hk 924Nm då med e85. å jag sj skall köra med min både bana stripp å vanlig gatkörning. så i ditt läge hade jag antingen byggt om den du har till 82ans hus beronde på vad du har för motorvolym. för jag lovar dig vill man att det skall hålla så skall man nog inte ligga på max ladd hela tiden å vid ett ladd på ca 1,8bar så skulle jag tippa på i mitt fall att man ligger på ca 600hk å då lite minder risk för att någon rasar. men åter igen ta du dig en funderare då den turbon som du har säkert klarar att lverera ca 680hk med e85 sen är det ju som sat vad man vill ha för register

mvh Henrik

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
bobban
17 oktober 2009 · 14 Inlägg

Max varvet är tänkt att ligga på ung 8000rpm. "Kör så"
Bilen används bara som leksak på gatan, målet är inte att vara snabb...
Ok, de är ju ganska bra med mos ni plockat ur din motor med tanke på turbon "säkert en kanonmotor i övrigt".
Finns de ingen risk att turbon blir för övermappad, tänkte på varvtalet som snurran är specad till, vad är de rek att köra med för vartal på turbon tro? dok kör väl inte många med turbovarvtalsmätare, inte jag iaf.
Menar du att jag skall byta till en mindre avgahus?, jag kör med ar 1.06hus.
Registret är inte så viktigt, men visst snurran får ju gärna vakna innan 6000rpm, tätstegad låda hjälper till lite.
Kör med 2.3l idag.

Twinentry är på önskelistan, så man kan köra med 2st wg, då en 44mm med gt35an gör att glt skenar mkt.

Mvh/Roberth

Senast redigerat av bobban (17 oktober 2009)

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
HenrikR
17 oktober 2009 · 87 Inlägg

skall du ligga på det som max varv så skall man max i ditt läge ha 82ans hus men vill du ha ladd ännu tidigare så skulle jag nog köra med 1,06an för du får ju som sagt lite snabbare ladd.
sen finns det säkert delade meningar om 1 eller 2 wg sj har jag bara en å den är inte mer än 38mm det är ju utformningen på wg röret som spelar roll med sen är det ju värt att köpa en (riktig) wg antingen en tial eller en hks dom funkar finns säkert fler men köp inte någon kopia var du än gör.
som i mitt läga så vaknar ju turbon runt 3700 sen är det fullt ladd vid ca 4200 men då är det ju 2,5bar så skall du köra med lägre ladd så uppnår du ju max ladd lite tidigare.
det finns ju alltid en risk att man mappar turbon i botten så är det ju i mitt fall så skall jag få ut mer så får man ju byta dock så är jag klart nöjd med den effekten man har å jag har ju inte tänkt att köra max ladd hela tiden.

mvh Henrik



bobban skrev:
Max varvet är tänkt att ligga på ung 8000rpm. "Kör så"
Bilen används bara som leksak på gatan, målet är inte att vara snabb...
Ok, de är ju ganska bra med mos ni plockat ur din motor med tanke på turbon "säkert en kanonmotor i övrigt".
Finns de ingen risk att turbon blir för övermappad, tänkte på varvtalet som snurran är specad till, vad är de rek att köra med för vartal på turbon tro? dok kör väl inte många med turbovarvtalsmätare, inte jag iaf.
Menar du att jag skall byta till en mindre avgahus?, jag kör med ar 1.06hus.
Registret är inte så viktigt, men visst snurran får ju gärna vakna innan 6000rpm, tätstegad låda hjälper till lite.
Kör med 2.3l idag.

Twinentry är på önskelistan, så man kan köra med 2st wg, då en 44mm med gt35an gör att glt skenar mkt.

Mvh/Roberth

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
bobban
17 oktober 2009 · 14 Inlägg

Om man vill ha snabbare spool lär man ju köra med ar 0.82 avgas hus ja "kanske de minsta till och med ar 0.63, de jag har nu ar 1.06 blire lite segare spool med allt ja.

Sen beror mkt på allt runt omkring kammar osv.

Jo absolut inge kina crap kör bara med prylar som funkar och kostar.

Får man skenande glt så torde man ju måsta börja titta över wg installationen hursom.

Menar du att du inte har skenade glt med en 38mm wg å 770hk+ eller har du glt på 1.5bar eller nåt? hmm

Men jag har fått svar iaf att en kx700 är inte lörnt att satsa på.

Mvh/Roberth

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
HenrikR
19 oktober 2009 · 87 Inlägg

mitt ladd låg på 2,45 men vi kollade upp det å det värkar som den av någon anledning sprang iväg till 2,5 pgr av ladd tryck styrningen som hade en kurva ställd på max ladd utan att jag sj viste om det.
oki så du sattsar vidare på din gt 35a då för du har säker mer att hämta sj kör jag ju med 280kammar rätt så vassa för att sitta i dessa bilar. sen är det ju som sagt hur man ställer dem man kan hitta en hel del gömda hästa där

mvh Henrik



bobban skrev:
Om man vill ha snabbare spool lär man ju köra med ar 0.82 avgas hus ja "kanske de minsta till och med ar 0.63, de jag har nu ar 1.06 blire lite segare spool med allt ja.

Sen beror mkt på allt runt omkring kammar osv.

Jo absolut inge kina crap kör bara med prylar som funkar och kostar.

Får man skenande glt så torde man ju måsta börja titta över wg installationen hursom.

Menar du att du inte har skenade glt med en 38mm wg å 770hk+ eller har du glt på 1.5bar eller nåt? hmm

Men jag har fått svar iaf att en kx700 är inte lörnt att satsa på.

Mvh/Roberth

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
bobban
20 oktober 2009 · 14 Inlägg

Okok, har du någon vetskap om vad ni kör för ign vid ca:2.5kg ladd på etanol?

Jo 280grader kammar är ju lite duration, kör med 276 nu, 288 blir väl nästa steg om de skulle bli "med då blire dyr historia med stumma tryckare lascaps osvosv, satsar hellre på en större alt bättre snurra större wg nytt grenrör.

Men man får "suga på karamellen" i vinter..

Mvh/Roberth

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
kwansa Hmm, vet inte?
20 oktober 2009 · 1 775 Inlägg

Får man fråga varför du är sugen på större snurra? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
bobban
20 oktober 2009 · 14 Inlägg

De är nästan tradition att byta varje år! smile

Mvh/Roberth

Saab 9000 A50 "832hk 767nm Sävarmotor power" (1997)
HenrikR
20 oktober 2009 · 87 Inlägg

om jag inte har helt fel så ligger min tändning på ca13grader har inte mapp datorn framför mig så jag kan inte kolla.
ja sen skall man väl ha inte som jag få så vassa kammar man tappar ju en del i början på registret sen kommer allt. så hade jag fått testa 272 kammar så kansek man häldre hade haft dessa men jag får köra med min 280 även om det stog på dessa only for race så skall det då ha dessa till gatbruk med wink

Henrik



bobban skrev:
Okok, har du någon vetskap om vad ni kör för ign vid ca:2.5kg ladd på etanol?

Jo 280grader kammar är ju lite duration, kör med 276 nu, 288 blir väl nästa steg om de skulle bli "med då blire dyr historia med stumma tryckare lascaps osvosv, satsar hellre på en större alt bättre snurra större wg nytt grenrör.

Men man får "suga på karamellen" i vinter..

Mvh/Roberth

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Evo-Piersan
20 oktober 2009 · 22 Inlägg

Jag var inne på en stor känd turbofirma i Götet i fre och frågade precis samma fråga som du ställer och efter svaren jag fick så skulle jag helt klart välja en kx 700. Ett hett tips är att du ringer dit och kollar med dom. Jag har för plan att köpa en kx700 till min Evo när jag bygger vidare på den senare nästa år.

Volvo 240 GL "16V Turbo" (1984)
Mitsubishi Lancer "Evo 6 TME" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang