2688
Sök

Flytta batteriet till bagarerummet, hur kraftig kabel?Colt 2000 1.3

3 235 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Hej,

som rubriken lyder ska jag flytta batteriet bak i bilen på grund av ombyggning i motorrummet,
och undrar hur kraftig kabel ska jag dra. Batteriet som sitter i är på 65 amp, och jag har tänkt jorda batteriet i karossen i bagagerummet, och bara dra plus till motorrummet.

Nu går det en ganska kraftig ledning till pluspolen, ca 12 mm. Behöver man en ännu kraftigare , eller räcker det med samma tjocklek, den ska ju under bilen, runt 3 meter.

267 Inlägg
15 oktober 2009
varför ska du dra den under bilen? lösa kablar under en bil mår inte så bra efter ett tag körande (vatten/salt mm) in med kabeln använd samma tjocklek det räcker men jag skulle ha satt en extra säkring på huvudplussen. man vet aldrig som kan hända.

3 235 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Jag vill ha den under bilen för att inta böja den för kraftigt (vilket den måste om den ska igenom kupen).
Kabeln har jag dessutom tänkt isolera med en passande gummislang,, (hela längden) så att varken smuts eller vatten kommer åt den. En extra säkring var en bra ide! Hur kraftig ska den då vara, 65 amp?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2009
Nu blandar du ihop ampere (A) o amperetimmar (ah). Ditt batteri är på 64 amperetimmar och säkringen måste dimensioneras till hur många ampere startmotorn drar, för den är förmodligen det som drar mest ström där framme. Jag skulle nog använda minst 35mm2 kabel dit fram. (längre kabel=grövre kabel)

Kommer just nu inte ihåg vad den tillåtna maxgränsen i A på en 35mm2 kabel är, men det finns andra här som kan tala om.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
16 oktober 2009
Max 150 A för 35 mm2 kabel enligt flera rekommendationstabeller, 50 mm2 kan ha upp till 250 A säkring. smile

[OctaneHead Racing]
15 Inlägg
24 oktober 2009
snåla inte på tjockleken på kabeln.. som tidigare nämnt så behövs det tjockare kabel om den är längre... försök få reda på va din startmotorsäkring ligger på (Ampere) och dimensionera kabeln efter denna.. lite tjockare dock.. extrasäkringen vid batteriet är också en bra ide.smile
men är det så bra att dra den under bilen även om du har en extra slang? me tanke på stenskott, grus, salt o vatten som hela tiden kommer att påfresta den.  Skulle det gå hål o den går emot chassit så kan du ju bli stående..hmm
MVH Crasta

[OctaneHead Racing]

Sök