4422
Sök

Olje lampan blinkar på min 740 glt

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
när jag va ute å körde idag märkte jag att oljelampan blinkade till. låg på tvåan på cirka 1200 varv kanske, när jag tryckte ner kopplingen slocknade den direkt, sen hände samma sak igen. har olja i bilen.. är pumpen dåligt borde de väl va tvärt om, att lampan lyser när man ha dåliga varv och försvinner när man varvar lite? kan det vara givaren som är dålig? är det den som sitter bredvid oljefiltret? för där är de massa olja och skit iaf, kan det vara dålig kontakt?

1 749 Inlägg
15 oktober 2009
Kolla om kabeln är skadad någonstans och lägger sig mot motorn, eller liknande.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
är det det oljetrycksgivaren som sitter bredvid oljefiltret?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2009
alexandern skrev:
är det det oljetrycksgivaren som sitter bredvid oljefiltret?

om den går in i blocket och har en sladd i sig så, ja

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

herr
321 Inlägg
15 oktober 2009
alexandern skrev:
när jag va ute å körde idag märkte jag att oljelampan blinkade till. låg på tvåan på cirka 1200 varv kanske, när jag tryckte ner kopplingen slocknade den direkt, sen hände samma sak igen. har olja i bilen.. är pumpen dåligt borde de väl va tvärt om, att lampan lyser när man ha dåliga varv och försvinner när man varvar lite? kan det vara givaren som är dålig? är det den som sitter bredvid oljefiltret? för där är de massa olja och skit iaf, kan det vara dålig kontakt?

prova å byt olja + filter, om du har jävligt gammal tunn olja kan ju trycket minska.
dessutom är det ju en lite äldre bil så tjockare olja är ju rekommenderat, själv har jag gjort detta.
olja+filter kostar ju knappt 200 på biltema wink

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
lampan började blinka ganska duktigt, jag provade spruta på lite krypolja på kontakten å snurra runt lite på den, försvann då. ifall det är dålig kontakt till själva givaren, börjar varningslampan lysa då? den dåliga kontakten kan bero på att min bil är som en riktig bodybuilder, han oljar in sej själv!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2009
alexandern skrev:
lampan började blinka ganska duktigt, jag provade spruta på lite krypolja på kontakten å snurra runt lite på den, försvann då. ifall det är dålig kontakt till själva givaren, börjar varningslampan lysa då? den dåliga kontakten kan bero på att min bil är som en riktig bodybuilder, han oljar in sej själv!

lampen börjar lysa när sladden får jord, så om det kommer mycket skit mellan givaren och blocket så KAN det vara orsaken till att lampan lyser

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
idag första svängen jag körde blinkade lampan lite som jag beskrev ovan, sen nästa gång jag körde blinkade den lite i början, så jag provade spruta på krypolja på kontakten (trodde den fungerade tvärt om som den gjorde) men efter det slutade det. nu ikväll efter att jag bytt servo olja tvättade jag upp lite slarvigt under huven med avfettning å vatten, när jag kom hem efter ca 1.5 km körning började lampan lysa konstant när jag for upp på gården. va tror ni, kan det vara givaren som spökar? eller är de oljepumpen. själv kabeln som går till givaren går ju som i en lite större slang!

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
någon? törs jag köra med bilen?

1 749 Inlägg
15 oktober 2009
Jag tror i alla fall att det är sladden som lägger sig i jord någonstans där höljet är avskavt.

Låter det illa av bilen?
Jag körde min 740tic utan oljetryck i flera månader innan jag bytte motor.
Den gick i alla fall men jag vet inte om det var så bra

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

161 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Jag tror i alla fall att det är sladden som lägger sig i jord någonstans där höljet är avskavt.

Låter det illa av bilen?
Jag körde min 740tic utan oljetryck i flera månader innan jag bytte motor.
Den gick i alla fall men jag vet inte om det var så bra

det låter inte illa, helt som vanligt. om man resistansmäter i kontaken till givaren mot jord, ska inte hända någonting då va? och jordar det så är den avskavd. fungerar det att göra så?

1 749 Inlägg
23 oktober 2009
Hur går det?
Får du någon lösning på problemet?

1 339 Inlägg
23 oktober 2009
Du kan ansluta en oljetrycks mätare mellan oljefiltret och blocket, kräver en switch, kostar totalt några hundralappar på biltema, då vet du säkert om du har dåligt tryck elr ej

664 Inlägg
24 oktober 2009
Garenterat dålig kontakt eller fel på givaren. Tvär åk på en verkstad, och be dom testa oljettrycket, dom tar ut givaren och skruvar dit en ny "givare" sedan startar dom bilen och ser hur oljetrycket är.

Kostar nog inte många kronor, sitter ju bra till osv.

Med byt; olja, filter och skaffa en ny givare bara.

161 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
va självklart sladden som va kass. tack allt hjälpsamt folk smile

Sök