2902
Sök

Mäta batteriläckage Renault Megane

9 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Batteriet tömmer sig när bilen är avstängd.
Lossade +polen satte en testlampa emellan, den lös starkt.

Plockade alla säkringar en efter en vid säkringshållaren vid vänster knä.
Lampan lös stark ändå. Finns det något annat som kan dra.
MVH IXS

1 353 Inlägg
11 oktober 2009
hur länge står den innan den blir 'tömd'?

är batteriet rent? ett smutsigt batteri som är fullt i skit kan tjuvdra ström också pga. det.

There's no replacement for displacement

9 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Batteriet är väldigt rent, och den tömmer sig över natten.
Det normala läckaget är ju att testlampan bara glöder svagt, men nu lyser den skarpt.

21 761 Inlägg
11 oktober 2009
Lossa på generatorns laddkabel (B+) och se om testlampan fortfarande lyser. Ifall diodbryggan går sönder på generatorn så kan det dra flera ampere och då töms batteriet ganska fort. smile

9 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hej
Det ska jag göra.
Bilarna jag jobbade med på stenåldern hade brytarspetsar, och då var det fantastiskt att man kunde ställa in kamvinkeln med en mätinstrument.
Men om jag minns rätt, på tex Volvo 240.260 så gick inte heller strålkastarna över några säkringar, finns det något motsvarande nu?
MVH IXS ,jag rapporterar resultat,
PS kolla gärna min fråga om tomgångsmotorn på samma bil, skrevs med en timmas mellanrum.

9 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
OKey
Idag tog jag tag i Renaulten igen.
Lossade B+, testlampan minskade i ljusstyrka, men slocknade inte förrän jag lossat de två som satt i nederkant ihop i någon gummihistoria.
Då är frågan om det bara är diodproblem då det lös utan B+.

Någon som vet om det går att plocka ut nån platta med kol och dioder bakifrån på plats, eller om man måste ta ner generatorn,  skickar en bild av baksidan på generatorn nedanstående länk, fick ingen direktbild.
MVH IXS
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=787898

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Hör med Startmotorpunktse eller Streckkoden här på forumet, de jobbar med generatorer och kan säkert ge bra svar. Att du även behövde plocka bort de andra två kablarna beror nog på att diodbryggan också har kontakt med "+" (D+), det är ju det uttaget som kabeln från batterilampan sitter fast vid och ger en förmagnetiseringsström till dioderna så att generatorn kan börja ladda. smile

9 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Hej igen.

Tittade på skroten efter en generator, hittade en 99 för 450:-.
Men den hade bara två kablar. B+ samt en tunn lilarandig, min har två smala som sitter intill varandra.(enligt bild ovan)
Jag tror att en av de tunna ska vara till någon sensor någonstans, men kan man bara strunta i den eller måste allt stämma. Tre kablar eller två kablar.
Annars såg dom identiska ut. min står som en 98 men är registrerad juli 07.
Jag mätte upp dioder och fält men hittade inget speciellt som skilde dem mot varandra.
Några tips!!

9 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Hej
Tog generatorn till en duktig el-gubbe på en el-verkstad,. Han såg heller inget fel på dioderna. Men däremot laddningsreläet.
Den extra kabeln satt bara fast i generaton i en skruv som visade sig vara en dummy.

Kollade den gamla ihopsatta generatorn i skruvstycket.
Tog batteriladdaren, minuskabeln i godset, pluskabeln till klamman på testlampan och spetsen på B+.
Lampan lös. Gjorde likadant med den nya,inget ljus.
Hoppas den fungerar även efter monteringen,
Pilla med en Renault, var lite som en blandning av en utombordare och en laptop. Lika trånga

Sök