Hög tomgång när motorn är varm på: mitsubishi colt gti- 93

Michael84
16 oktober 2009 · 15 Inlägg

Jag kan starta min bil kall(går upp till ca 1500varv/min i kanske 20sek o sen ner till ca 800varv/min o låta den stå på tomgång ( ca 800varv/min) klockrent stabilt, hur länge som helst obelastad.
jag kan köra bilen varm(om jag kör väldigt lugnt) 4km o tomgången kanske då har gått upp till ca 1300varv/min i tomgång.
Kör jag blandad körnning/hård körning i ytterligare 4km o sen ställer bilen med motorn igång på neutral så är tomgången på ca 2500-3000varv/min, inte pendlande utan hyffsat stabit någonstans där emellan, lite olika för olika gånger( vad jag tror: desto varmare desto högre tomgång)
Slår jag nu av tändningen o startar om en minut igen är tomgången på ca 2500varv/min, slår jag av tändningen och startar bilen 45minuter senare så är tomgången nere på 1000varv/min...
Jag har bytt termostaten och det gjorde ingen skillnad och motortempen(kylarvätskan) -nålen i instrumentpanelen kommer aldrig upp i helt vågrätt men ca 1mm ifrån...
Jag har kollat gas-spjället och det är helt stängt när tomgången är hög så det är inget kärvande i gasvajer eller i spjället..
Kan det vara tempgivaren för insprutningen som ger felaktiga signaler när motorn är varm?
Fast det känns underligt att motorn kan prestera 3000varv/min med stängt spjäll.

The chase is better than the catch...sometimes..
Vauxhall vx220 turbo "Das Slotcar" (2003)
engolf
16 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Kan vara tomgångsmotorn (sitter på undersidan av spjällhuset), eller att den drar tjuvluft någonstans.
Spraya med startgas runt alla slangar som går till insuget.

Möjliga slangar kan vara vakuum till BTR, slangen från insuget till ventilkåpan (vevhusvent), också vakuumslang till bromsservon, eller vakuumslang till MAP-sensorn (vet ej om det finns på GTI modeller).

Michael84
17 oktober 2009 · 15 Inlägg

det är inga läckage alls. Det är förmodligen tomgångsmotorn men jag skulle vilja vara mer säker på att det är det. Jag har kollat på bildelsbasen o det finns inte någon tomgångsmotor begagnad i Sverige och en ny kostar 2300kr..

The chase is better than the catch...sometimes..
Vauxhall vx220 turbo "Das Slotcar" (2003)
engolf
17 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Ring till Mitsubishi och fråga om en tomgångsmotor från en annal bil passar, som t ex från Lancer, Carisma eller liknande.

Du kan demontera tomgångsmotorn och rengöra den, kanske det är bara massa skit där.

Michael84
28 oktober 2009 · 15 Inlägg

Jag löste problemet genom att smörja upp tomgångsventilen (den gnisslade rätt bra innan smörjning när man vred på tändningen)
Jag plockade inte ner den utan tog bort insugningsgummit och sprayade in med lång spray-förlängare ner i dom fyra kanalerna där tomgångsventilen suger in luft o även släpper in till insuget efter spjället,
ordentligt mycket, provkörde o spraya i en gång till sen hade ventilen piskat in det i lagren o sen var ventilen så gott som ljudlös.
Efter det var det bara att justera tomgången tills jag blev nöjd:)

The chase is better than the catch...sometimes..
Vauxhall vx220 turbo "Das Slotcar" (2003)
engolf
29 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Fint att det löste sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang