Svår installering av varvräknare!

Alexsch
21 oktober 2009 · 20 Inlägg

Tjabba tjena hallå!
har en varvräknare som jag ska koppla in i min golf 2 -87:a
Men det är så grymt svårt eftersom "manualen" jag fick med var helt kass!
Det står att sladdarna ska kopplas såhär:

Röd- Batteri (+)
Svart - Batteri (-)
vit- Tändspolen
Orange- ACC??
Vit- Parking light?

(på räknaren är det även en såkallad "peak-funktion" och varv-varningslampa)

Jag har bara fått räknare att blinka till lite när jag startat bilen för jag vet inte hur jag ska koppla grejerna:(
Man ska ju inte koppla direkt in till batteriet heller för då står ju skiten och drar ström

Någon som skulle kunna hjälpa mig så jag får kopplat in grejerna rätt?smile

Mvh/ Alex

Senast redigerat av Alexsch (21 oktober 2009)

Startmotorpunktse Följ strömmen..
22 oktober 2009 · 233 Inlägg

Vilket fabrikat är det på varvräknaren alternativt var har du köpt den?

kolvas
22 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Det står ju hur den ska kopplas.
Röd- Batteri (+)
Svart - Batteri (-)
vit- Tändspolen
Orange- ACC = + ifrån tändningslås
Vit- Parking light = för att belysningen i den ska tändas, kan även kopplas till instrumentbelysningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Alexsch
22 oktober 2009 · 20 Inlägg

Den kommer från scandinavian styling och har inte ens ett namn, den heter typ "no-logo"

unreal-THR
24 oktober 2009 · 24 Inlägg

Det finns många sätt att koppla in spänningen till mätaren.. 

Man kan fuska lite och koppla in den på sterion´s volt kablar.

Men jag rekomenderar att du letar upp vart det finns +plus (som är kopplat via t-låset) och en bra -jord så du slipper sno ström från nån annan el-artikel..

Sen "signal kabeln" ska oftast kopplas in på minus in i tändspolen.. men det är något jag fortfarande inte har lyckats med på min Golf trea.

Mätarna jag har testat är hela, men inga ger utslag på mätaren via den kabeln..


Mvh: Telning

"Buhu.. Den Dumma Saab-Bögen Sa Att Min 740 är Ful"
Alexsch
25 oktober 2009 · 20 Inlägg

unreal-THR skrev:
Det finns många sätt att koppla in spänningen till mätaren.. 

Man kan fuska lite och koppla in den på sterion´s volt kablar.

Men jag rekomenderar att du letar upp vart det finns +plus (som är kopplat via t-låset) och en bra -jord så du slipper sno ström från nån annan el-artikel..

Sen "signal kabeln" ska oftast kopplas in på minus in i tändspolen.. men det är något jag fortfarande inte har lyckats med på min Golf trea.

Mätarna jag har testat är hela, men inga ger utslag på mätaren via den kabeln..


Mvh: Telning

Ahaaa... I see!smile
Ska se nån dag om jag får kopplat in rätt. Men tror du man skulle kunna råka "bränna" mätaren på nåt sätt om man råkar koppla fel?

WGE
28 oktober 2009 · 1 Inlägg

Kopplade in en varvräknare från biltema i min 240 för nån månad sen, och jag drog direkt ström (+ & -) från batteriet till räknaren, sen grön eller orange va de nu va, till tändspolen.
Belysningen snodde jag från "tutknappen" som jag har sitter över sterion tongue

Så de kommer nog funka hur bra som helst att dra direkt ström.
Min bil har inte laddat ur sig iaf smile

Alexsch
29 oktober 2009 · 20 Inlägg

WGE skrev:
Kopplade in en varvräknare från biltema i min 240 för nån månad sen, och jag drog direkt ström (+ & -) från batteriet till räknaren, sen grön eller orange va de nu va, till tändspolen.
Belysningen snodde jag från "tutknappen" som jag har sitter över sterion tongue

Så de kommer nog funka hur bra som helst att dra direkt ström.
Min bil har inte laddat ur sig iaf smile

Aha ja man kunde tydligen koppla på många olika sätt,och jag har lyckats koppla in den ny till t-låset och tändspolen bara och den funkar hur fint som hellst:D

Frågsan är bara hur man stänger ner tråden nu?hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang