Chevrolet Trailblazer 2003 startar ej efter att ha varit avställd

trail
1 november 2009 · 5 Inlägg

Jag har precis köpt en Chevrolet Trailblazer, årsmodell 2003 med 4.2-liters sexa.

Bilen har varit avställd i ca ett halvår och hade tidigare inga problem, men när tidigare ägaren skulle starta upp den igen så gick den först helt normalt, men när han skulle testa att sätta på helljuset (två stora feta extralysen) så dog bilen. Han stannade vid kanten och startade igen utan problem. Den gick bra efter det.

När jag kom och skulle provköra bilen så startade den först helt utan problem. Vi testade att sätta på helljuset och då dog den igen precis som gången innan. Nu gick det däremot inte att starta den igen, den betedde sig dessutom väldigt mystiskt. Om man vred på tändningen så började bilen att blinka med halvljusen samtidigt som ett klickljud hördes nånstans ifrån och instrumentpanelen blinkade i takt med lysena. Vred man nyckeln till startläget så slutade allt blinkande och ibland så gick startmotorn några varv men inte varje gång.

Vi testade att koppla från batteriet en stund och det gjorde ingen skillnad. Men av nån anledning gjorde vi det en gång till och efter det startade bilen direkt och då gick den klockrent. Den hade dock lite svajig tomgång men bilar kan ju bli lite halvkonstiga ett tag efter att batteriet varit bortkopplat tänkte jag.

Ett par veckor senare återvände jag för att hämta bilen (jag fick ett bra pris och bestämde mig trots allt för att köpa den). Då startade den först inte alls, med samma symptom som jag beskrev ovan. Efter nån halvtimmes försök så hoppade den dock igång, men det verkade inte som om instrumentpanelen hängde med riktigt. Jag stängde av och startade om flera gånger (ibland gick det direkt, ibland inte). När motorn var igång fungerade varvräknaren ibland men ibland inte. Bränslemätaren rörde aldrig på sig (nu vet jag dock inte om tanken är nästan tom, isåfall beror det på det smile). Det finns en voltmätare och den visade inte mer än 10-11 volt när motorn var på. Jag vet inte om den visar rätt med tanke på allt skumt beteende i övrigt. Bilen gick heller inte att köra, för nu idag lyckades jag inte få ur parkeringsläget på växellådan ens när motorn var igång. Tidigare har det inte varit några problem när motorn väl varit igång.

Att den visar så låg volt fick mig i alla fall att misstänka batteriet. Bilen har ju stått still väldigt länge och den har säkert laddat ur sig. Jag hade ingen egen voltmeter att mäta med men det brukar ju vara så. De gånger startmotorn gick runt lät det dock helt okej, inget segt malande ljud utan den tuggade på hyfsat snabbt och fint.

Bilen har en immobilizer, plus att fjärrkontrollen på nyckeln har slut på batteri, så jag fick deaktivera den manuellt varje gång (trycka in koden för hand). Jag vet inte om det har nåt med saken att göra.

Jag kommer köra bilen till en riktig verkstad så fort jag kan och har ingen avsikt att försöka laga bilen helt själv, det har jag inte kunskap till. Nu står den dock fast i sitt lilla garage, och jag har inte så stor lust att kosta på bärgare. Det är nog även rätt knepigt att baxa ut en 2.5 ton tung bil ur ett garage med låsta hjul.

Jag skulle bli mycket tacksam för alla slags tips om hur jag kan få igång bilen så jag kan köra den till verkstad åtminstone. Var ska jag börja?

gti_golf
1 november 2009 · 128 Inlägg

har han själv monterat xtraljusen??

Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
BMW 318ci (2003)
trail
1 november 2009 · 5 Inlägg

Dom är monterade av Svenska Bil, och den har funkat felfritt med helljusen i ett år minst.

gti_golf
1 november 2009 · 128 Inlägg

kannse eventuellt något relää som jävlas när den har stått en stund?

Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
BMW 318ci (2003)
240boy
1 november 2009 · 471 Inlägg

försök kolla alla säkringar och relän hur man då gör det för jag tror de kan vara något sånt smile

Skiiit du nedde ! ;)
Expoze
1 november 2009 · 2 024 Inlägg

Har inget med extraljusen att göra det där, det är någon anslutning som ärgat, troligen jord, vid batteriet eller anslutning mot kaross. Alternativt plusanslutningen. Då får man ofta såna här symptom.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
gti_golf
1 november 2009 · 128 Inlägg

Expoze skrev:
Har inget med extraljusen att göra det där, det är någon anslutning som ärgat, troligen jord, vid batteriet eller anslutning mot kaross. Alternativt plusanslutningen. Då får man ofta såna här symptom.

låter trovärdigt! smile

Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
BMW 318ci (2003)
SRC Team Whiplash Racing
1 november 2009 · 98 Inlägg

enligt GM själv så ska batteriet bytas var 6år, om det inte är bytt innan, och även anslutningarna på kablarna till batteriet kontroleras och underhållas.
mvh jimpa

Senast redigerat av SRC (1 november 2009)

Audi S3 MTM "Rambo" (2000)
trail
1 november 2009 · 5 Inlägg

Jag har pillat på alla relän och säkringar (jag har tagit bort och satt dit alla jag hittade). Anlutningarna till jord och plus får jag se över i morrn när jag kommer tillbaks till bilen. Synd att det är så mörkt ute tidigt på kvällen nu bara.

Batteriet är säkert original så det är hög tid att byta ändå kanske. Jag såg att Mekonomen vill ha 2k för ett nytt, inte så kul. smile

Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 november 2009 · 999 Inlägg

trail skrev:
Om man vred på tändningen så började bilen att blinka med halvljusen samtidigt som ett klickljud hördes nånstans ifrån och instrumentpanelen blinkade i takt med lysena. Vred man nyckeln till startläget så slutade allt blinkande och ibland så gick startmotorn några varv men inte varje gång.

Dagens bilar har elektronik som bryter när spänningen är för låg, då brukar man höra ett klickande ljud relä-ljud. Helt normalt om batteriet är urladdat.

Börja med att byta batteriet, det låter som det är helt slut.
Vill du komma billigt undan och chansa lite, åk till en skrot och köp ett begagnat för några hundra (man brukar få 30-dagars funktionsgaranti).

Köp sedan en billig voltmeter för att testa om generatorn laddar: Mät spänningen på batteriet innan du startar bilen, och mät sedan med motorn igång. Då bör spänningen hoppa upp till ca 14 volt eller liknande (vet inte exakt vad din bil bör ligga på)

Expoze
1 november 2009 · 2 024 Inlägg

Det klickande ljudet är snarare solenoiden till startmotorn och kan även höras på gamla bilar utan elektronik. Att det klickar om det är just ett tecken på dålig kontakt nånstans, när solenoiden slår till släpper den fram ström till startmotorn som behöver massor med ström för att gå runt, när det inte går att få fram massor med ström pga dålig kontakt så sjunker spänningen väldigt plötsligt och solenoiden släpper, när den släpper stiger spänningen igen och då drar solenoiden igen, och så häller det på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 november 2009 · 999 Inlägg

Expoze skrev:
Det klickande ljudet är snarare solenoiden till startmotorn och kan även höras på gamla bilar utan elektronik. Att det klickar om det är just ett tecken på dålig kontakt nånstans, när solenoiden slår till släpper den fram ström till startmotorn som behöver massor med ström för att gå runt, när det inte går att få fram massor med ström pga dålig kontakt så sjunker spänningen väldigt plötsligt och solenoiden släpper, när den släpper stiger spänningen igen och då drar solenoiden igen, och så häller det på.

I trådskaparens fall är det antagligen bara det dåliga batteriet som är problemet, och ger samma symtom som du beskriver

trail
1 november 2009 · 5 Inlägg

Hoppas det är så enkelt som batteriet! Tidigare ägaren säger att han laddat det nyligen men det kan ju vara slut för det. Jag ska börja med att mäta med voltmeter innan jag köper nytt batteri i alla fall.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 november 2009 · 999 Inlägg

trail skrev:
Hoppas det är så enkelt som batteriet! Tidigare ägaren säger att han laddat det nyligen men det kan ju vara slut för det. Jag ska börja med att mäta med voltmeter innan jag köper nytt batteri i alla fall.

Är batteriet riktigt slut är det inte säkert att generatorn orkar hålla spänningen uppe, det är antagligen därför den stannat när du drar på dina extraljus på kanske 2x100 watt. Då orkar inte generatorn hålla tillräcklig spänning tillsammans med det dåliga batteriet, spänningen sjunker och bilen stannar.

Expoze
1 november 2009 · 2 024 Inlägg

japps, ett totalslut batteri kan ge samma fenomen men då hade ju bilen knappast startat direkt efter att batteriet varit frånkopplat en liten stund? Dessutom ska generatron utan problem hålla igång bilen även med extraljusen på, oavsett hur slut batteriet är, möjligen bara att alla ljus dimmar ner lite osv, men inte mer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
trail
2 november 2009 · 5 Inlägg

Jordfel var svaret! Jag putsade på jordkabels anslutning mot karossen och sen funkade bilen klockrent, även med extraljusen. Batteriet verkar schysst också för den delen.

Att det kan bli så konstiga symptom av ett så enkelt fel egentligen.

Stort tack till alla som svarat!

Expoze
2 november 2009 · 2 024 Inlägg

Så lite så.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang