2834
Sök

Duetten laddar inte... HJÄLP SNABBT!

21 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Kan detta inte förstå. Den laddar lite men det är så ynka lite och på så höga varv så det är något som inte stämmer... eftersom jag köpte bilen utan motorn i så visste jag inte om det var generatorn som va slut har därför lånat en ny men gjorde ingen skillnad sad kollade kolena i bägge och tkr det borde funka med bägge dom som satt i men för säkerhetes skull testa jag med dom som var bäst utan resultat har kollat jorden så den är bra..

MEN de jag itne kollat och nu tänkte kolla med er är om någon har ett schema på hur relät ska vara kopplat har nu (från generatorn) B+ till batteri 61/D+ (inte säker på numren i huvudet men tror 61) till D+ på relä och DF till DF rätt fel?

Några andra förslag eller har jag haft sån otur att jag lånat en trasig? behöver hjälpt med detta snabbt! pga bes

Gréve
497 Inlägg
1 november 2009
du kan besigta den utan laddning, de är ju bara att sätta batteriet i en batteriladdare innan du åker in till besigtningen de, eller byter batteri till ett fullt innan du åker in..

jag kan inte kopplingarna mellan generator å relä utantill, de står ju bokstäver där kablarna ska sitta på både relä och generator och om du har en kabel på tex df så ska ju den såklart sitta på df,  men skulle tro att relät du har är tvärslut, för jag känner igen symptomen..

mitt tips är att du skaffar en modernare generator från nån 740 eller liknande å gör om lite så den passar så funkar de fint, har själv så på min 142a å de är ungefär lika på den å duett från början. smile
Senast redigerat av The_Rebel (1 november 2009)

21 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Okay! Det är inte själva besiktningen jag är oroad för utan att ta mig till den inte så kul att komma halvägs och sen inte ha någon ljuse eller nått hehe. Ska försöka få tag på ett annat relä och testa känner inte riktigt för att bygga om så jag får dit en 740 generator hehe tongue Tack!

21 761 Inlägg
1 november 2009
B+ ska gå till batteriet
D+ (61) ska gå till D+ på laddrelät
DF ska gå till DF på laddrelät

Sedan ska det ju också sitta en kabel mellan laddreläts D+ och batterilampan i instrumenthuset. smile

Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen?

21 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
pga egendragen elektronik och inte klar hela vägen så har jag inte dragit någon sådan än ...

21 761 Inlägg
1 november 2009
Om inte D+ på laddrelät (generatorn) får spänning via batterilampan så kan inte generatorn fungera som den ska, se till att koppla detta så är jag ganska säker på att generatorn börja fungera. smile

21 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Okay ska testa detta så fort jag kommer hem från skolan tack på förhand! big_smile

21 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Det går inte detta :S Jag har nu även tagit bort relät för att se om generatorn ger något men händer inte ett smack ... Som det sitter n u har jag från tändning en lampa direkt till D+ på generatorn b+ till batteri och b- till kaross händer inte ett smack lampan tänds inte och generatorn ger ingen ström :S vad är fel?

21 761 Inlägg
4 november 2009
Om du är helt säker på att den kommer rätt spänning till lampan från tändningen, då får den tydligen inte jordkontakt vid D+.

När generatorn står stilla och inte ger laddning så har D+ en jordpotential, det är därför som batterilampan lyser med tändningen påslagen. Med lampan tänd så går det en liten ström via kolen och in till generatorns lindning som då blir förmagnetiserad.

Då generatorn börjar snurra tillräckligt fort så startar laddningen och D+ blir en pluspotential istället, därför slocknar batterilampan eftersom den får plus i båda ändar.

Kolla upp så att kolen verkligen är i bra skick och att det inte är väldigt smutsigt eller en massa oxid inuti generatorn där kolen ska ligga emot "spåren" (släpringarna) på axeln. smile

blacken
4 november 2009
Eller smacka in en växelströmmare..
Senast redigerat av blacken (4 november 2009)

21 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Har två generatorer här och har tagit dom kolena som är bäst vilket då borde betyda att dom ska funka? ingen av dessaq två ger jordkontakt på D+ men däremot på DF tänkte jag rätt nu? DF är stiftet från kolena va? aja i vilket fall så slocknar inte lampan när den startar ooch varvar men oddsen på att bägge generatorerna är kass är väl fruktansvärt små eller :S

Får väl testa att köpa nya kol till den efter besiktningen imorgon wish me luck ...

21 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Eller smacka in en växelströmmare..

Nybörjare :$ vad är skillnaden mellan växelström och  "vanliga" vet ju inte ens själv viulken jag har haha det är iallfall en bosh 14 volt ^.

Sök