Min 850 t5r viner från drivremmen, vad kan detta vara för fel?

Lindqvist_
4 november 2009 · 92 Inlägg

Hej min 850 viner från drivremen alltså den som driver servo, ac, generator. Ljudet förljer med varvtalet och låter högre när man gasar osv. Har testat byta både generator, styrservo och rem utan resultat. Lägger man däremot av remen och starta bilen låter det ingenting. Vad är det mer som kan skapa detta irreterande ljud? de liksom tjuter/viner och hörs väl när man gasar!

Skulle va tacksam om jag kan få lite råd om va det kan vara?

MVH

Marlboroman
4 november 2009 · 8 233 Inlägg

Spännaren eller rullen kan skapa dessa ljud.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lindqvist_
4 november 2009 · 92 Inlägg

okej det hörs väldigt väl vid styrservon men det var ju inte det.... men öppnat man locket från den så hörs det ännu mer? har de nån förklaring? tack än sålänge för tipset

Marlboroman
4 november 2009 · 8 233 Inlägg

Alledes bredvid servon så sitter spännrullen, och lyssnar man utan en slang eller stetoskop så är det lätt att bli lurad. Att det hörs bättre med locket öppet är troligen baar en resonansljud. Ta loss remmen och snurra dels på spännrullen och dels på brytrullen, dem ska vara tysta, men jag tror dina kommer att låta en del, och i såna fall är det hög tid att byta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lindqvist_
4 november 2009 · 92 Inlägg

okej.. ha redan haft bort å känt å snurrat på dom lite men de låter inget som ja läger märke till? dom stanna ju ganska fort när man försöker sätta fart på dom? men så ska de kanske vara?

TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Lindqvist_ skrev:
okej.. ha redan haft bort å känt å snurrat på dom lite men de låter inget som ja läger märke till? dom stanna ju ganska fort när man försöker sätta fart på dom? men så ska de kanske vara?

Du kände inget glapp då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Lindqvist_
4 november 2009 · 92 Inlägg

jo kände ett visst glapp i brytrullen men dom på volvo trodde inte de skulle orsaka nått ljud. dom kollade också lite snabbt med stetoskopet men de va svårt att avgöra exakt va ljudet kom ifrån?

sweetdude86
4 november 2009 · 6 Inlägg

ta lite wd40, 5-56 eller vilken smörja som helst på flaska och spruta in vid en rulle med motorn igång. om du sprutar på en och det slutar så vet du vilken som är kass. det är lättast att göra så. smörjan kommer in i lagret i rullen och smörjer det lite snabbt och det slutar låta en liten stund.

Lindqvist_
4 november 2009 · 92 Inlägg

okeeej.. de e ju värt ett försök! tack så mkt.  men kan ja utesluta ac:n eller???? man få va försiktig så de inte kommer för mkt smörja på remmen bara va?

mvh

Lindqvist_
5 november 2009 · 92 Inlägg

det va acn:n som förde sån t oväsen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang