Kupéfläkten funkar inte på min volvo 850 från 95! Hjälp!

Speil
20 oktober 2009 · 82 Inlägg

Tja!
Har en volvo 850 från 95 som kupéfläkten har pajat på det blåser varken varmluft eller kalluft den e död med andra ord. Den var sån igår när jag skulle starta bilen som hade stått i två dagar.

Motorn till den surar när jag drar upp blåsten på max men det blåser inget.

Det jag har gjort är:
*Kollat säkringarna och dom var hela
*Kollat anslutningarna bakom reglagen som satt på plats

Vet inte riktigt hur jag skall fortsätta nu så om de  någon som vet så skulle jag vara tacksam för svar!

Mvh: Andréas

salleracing billackerare/bilbyggare
20 oktober 2009 · 232 Inlägg

kolen e nog slut, byt dom lr byt fläkt, känt fel på volvos fläktar

Mitsubishi Eclipse spyder gst "Starwarsbilen" (1997)
Volvo 245TIC "christine" (1984)
Volvo 945 tic "v90 breddad" (1997)
Helvete_racing Arg Snickare
20 oktober 2009 · 875 Inlägg

Var så på min gamla 850 också. jag tog bort fläkten under handsfacken och knackade på den på alla möjliga ställen och sprayade el-spray typ kontaktspray osv. och sen satte tillbaka den. och då startade den. men var försiktig när du tar ut den och sätter tillbaka den, så du inte skadar eller klämmer det runda fläkthjulet. för blir det ovalt så blir det obalans i hela skiten och då börjar det låta och vibrera om hela instrumentbrädan.
Tar ca 20 min att fixa.
Kan ju vara en första nödlösning iaf!

Senast redigerat av volvo_r-optik (20 oktober 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

köp en ny fläkt inte spec dyra ..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Speil
20 oktober 2009 · 82 Inlägg

Tackar tackar för svaren allihop! ska undersöka vad en kostar på skroten, och om den e för dyr så tar jag det andra tipset att knacka lite på den men jag får nog ta en tit på den i alla fall och se så den ser hel ut smile för på min flickväns mammas bil hade det gått av flänsar nämligen tongue

Men tack för alla svaren! smile

Mvh: Andréas

Tab Rycketofta Racing
21 oktober 2009 · 292 Inlägg

finns renoveringssatser att köpa på volvo, minns attd et var billigt till en v70-01 kan ju inte vara dyrare till en 850. det e nog en bättre ide än att hämta en på skroten som ingen vet skicket på tongue

//Rycketofta Racing
Speil
22 oktober 2009 · 82 Inlägg

Tackar tackar för svaren! smile men jag har fått ordning på fläkten nu smile det låg lite skit ivägen så den inte kunde snurra ordentligt men nu funkar den precis som ny! smile skönt när det är små enkla fel ibland som inte kostar något smile

Mazdakillen Motormontör
8 november 2009 · 437 Inlägg

Kan vara ett slutsteg... då blir det inte billigt

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Chrille855 drifter
8 november 2009 · 95 Inlägg

skriver detta enbart för framtida problem... det sitter ett motstånd under handskfacket i lufttrumman som brukar ge upp. det är inte dyrt att köpa och lätt att byta själv. det ger samma symptom som skribenten beskrev...

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Speil
8 november 2009 · 82 Inlägg

Tja tackar tackar chrille! smile fläkten är löst sedan ett tag tillbaka. i mitt fall var det dräneringsslangarna som var igentäpta så att vattnet rann in i kupen istället via fläkten, men nu funkar den perfekt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang