Ska bilen gå likadant även om man ta bort tempgivaren?

Lindqvist_
9 februari 2009 · 92 Inlägg

hej har en volvo 740 och ja håller på och felsöker va de kan vara för fel när den går ojämnt och är svårstartad ibland..... har läst mkt och håller på och kolla om tempgivaren är som den ska.... jag drog bara ut sladden till givaren men den går minst lika bra och köra då också? ska det vara såhär lr eftersom det inte blev nån skillnad kan de bero på att givaren är sönder då?

jag menar den reglera ju hur mkt bensin den ska få antar jag för dfen känner av om den är varm lr kall lr ha ja fel?
mvh

Senast redigerat av Lindqvist_ (9 februari 2009)

twin_cam Smålänning
10 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Kostar typ 200 kr...

HAr du några felkoder?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kourosh Honda Performance Club
10 februari 2009 · 236 Inlägg

stydonet sparar värdet från sista gången tempgivaren fungerade, vi säger att du har 78 grader när den sist fungerade och varje gång du startar bilen så tror den att motorn är 78 grader varm, byt tempgivaren så ska de går fint sen.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2
Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Är du alldeles säker nu......
Tänk en gång till.

Om du kör en motor varm - låt oss säga till 90 grader - stänger av den och ställer den ute när det är -25 grader. Hur bra tror du då chokeverkan är morgonen efter om styrdonet försöker choka efter en motor som är 90 grader varm (dvs inte alls).

/Göran

kourosh skrev:
stydonet sparar värdet från sista gången tempgivaren fungerade, vi säger att du har 78 grader när den sist fungerade och varje gång du startar bilen så tror den att motorn är 78 grader varm, byt tempgivaren så ska de går fint sen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Du vet att det sitter två tempgivare i toppen hoppas jag. En för instrumenteringen och en för sprutet.

Och vilken årsmodell och variant på sprut gäller det?

/Göran

Lindqvist_ skrev:
hej har en volvo 740 och ja håller på och felsöker va de kan vara för fel när den går ojämnt och är svårstartad ibland..... har läst mkt och håller på och kolla om tempgivaren är som den ska.... jag drog bara ut sladden till givaren men den går minst lika bra och köra då också? ska det vara såhär lr eftersom det inte blev nån skillnad kan de bero på att givaren är sönder då?

jag menar den reglera ju hur mkt bensin den ska få antar jag för dfen känner av om den är varm lr kall lr ha ja fel?
mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lindqvist_
10 februari 2009 · 92 Inlägg

ne det sitter en på toppen och en  precis under som går in i blocket?  dom sitter precis under sprutet..... vilken är då vilken?

det är en årsm 88 med b230f motorn

Senast redigerat av Lindqvist_ (10 februari 2009)

Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Det skall sitta två. En med en kontakt med två runda stift (den går till instrumenthuset) och en som ser ut precis som en kontakt till en spridare (den går till sprutet). Båda sitter i toppen.
I blocket strax under sitter knacksensorn.

När det gäller hur den beter sig utan tempgivare så kan det nog vara olika beroende på om det är en motor med LH2.2 eller LH2.4 då dom är funktionellt olika i hur tempsignalerna går till boxarna.

Om bilen är konstant svårstartad skulle jag nog först fundera på om backventilen på soppapumpen är trasig. Då måste man stå och nöta innan soppatrycket jobbas upp.

Ojämn gång kan bero på massor av saker.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lindqvist_
10 februari 2009 · 92 Inlägg

okej tack.... men den är inte alltid svårstartad de är bara när man kört med den och låtit den stå nån tiomme å sen ska starta den igen då få man hålla fullgas så hoppa den igång tilslut...?

mvh

MikaelS
10 november 2009 · 157 Inlägg

Lite sent skrivet men har samma problem med min, fick du någon ordning på den sen? isf vad va felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang