4261
Sök

Volvo 855 -95 som låter konstigt och har geggig olja

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Tjena!

E ganska mycket n00b på bilar... big_smile tyværr

Bilen har tickat en vecka typ(hela tiden, man hør det på tomgången), och jag har inte tænkt på det direkt. Skulle kolla oljan igår och den såg ut som något hæmtat ur space invaders. Oljan syntes bara i princip på lite random stællen på stickan. Jag ær helkass på sånt hær, ska jag læmna in den eller fylla på olja och testa? Ær i norge før øvrigt... kostar fan att læmna in den antagligen.

mvh

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 november 2009
kör du mycke korta sträckor? får då kan det bildas kondensslask på stickan helst nu då det börjar bli kallare... sen kanske du har lite lite olja i maskinen

sen tickar alltid 855 lite då dom rullar en massa mil då dom hydraliska lyftarna blir slitna...
Senast redigerat av azid (12 november 2009)

2slow

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
ja, de ær bara 5-10min till jobbet... så de e mest korta stræckor, men också långa, kørde runt 250mil med den førra helgen. læste nånstans att det kunde va pga av lite olja som den tickade, men att oljan ær geggig.. de kan ju va som du sæger. kanske ska fylla på ett par liter och testa?

V

2 668 Inlägg
12 november 2009
vilmutt skrev:
ja, de ær bara 5-10min till jobbet... så de e mest korta stræckor, men också långa, kørde runt 250mil med den førra helgen. læste nånstans att det kunde va pga av lite olja som den tickade, men att oljan ær geggig.. de kan ju va som du sæger. kanske ska fylla på ett par liter och testa?

V

lugn lugn ... prova med att rengöra stickan och sen köra bilen ordentligt varm..  och sen kolla oljenivå och fylla på lite åt gången så du inte gör bort dig och överfyller motorn

2slow

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
jo, jag rengjorde stickan... men den blev geggig igen efter att ha stoppat ner den, ordentligt varm... ræcker det med att den ær i mitten på værmemætargrejen eller? jag kollade iofs oljan nær bilen var kall, man kanske ska kolla nær den e varm?

V

2 668 Inlägg
12 november 2009
du måste köra bilen så den blir så pass varm att kondensen försvinner och ´sen låta bilen stå en stund så oljan hinner rinna ner så du får rätt värde på stickan... tittar du direkt efter du stängt bilen så stämmer det inte för oljan är överallt i motorn...

2slow

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
okej... najs

jag testar det och återkommer med resultat smile men bilen tickar æven nær den ær varm

V

2 668 Inlägg
12 november 2009
vilmutt skrev:
okej... najs

jag testar det och återkommer med resultat smile men bilen tickar æven nær den ær varm

V

gööör så...tongue det är lyftarna.. dom kan ha svårt att bilda tryck därförlåter dom

2slow

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
snackade med pappa, men han ær relativt korkad... han trodde att de kunde vara topplocket vad det nu ær...

2 668 Inlägg
12 november 2009
skulle kolla först så det inte är kondens problemet.. lite skillnad i pris att köra den varm bara och att byta packning om det inte är det som är problemet så att säga

sen respektera dina äldre pööööööjk mad
Senast redigerat av azid (12 november 2009)

2slow

6 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
tjena!

va och bytte olja nu, den såg ut som råolja i princip... men køpte castrols bæsta, den går som en klocka nu... tickar ingenting big_smile extremt najs

haha det gør jag, jag respekterar honom fast han ær dum wink

Sök