Slumpmässigt centrallås, SAAB 900 NG -95

koma77
15 november 2009 · 2 Inlägg

Centrallåset på min SAAB 900 -95 har börjat strula.

Oftast är det passagerardörren som inte låses / låses upp, men ibland alla dörrar.

Ibland blir det till och med så att passagerardörren förblir låst och går inte ens att låsa upp med nyckel. Inte heller kan man dra upp låspinnen; den dras ner igen. (Av en fjäder känns det som).

Det känns som att centrallåsmodulen är paj/glapp men jag undrar om det kan vara så att ett trasigt servo/lås i en dörr kan orsaka problem för de andra?

Var sitter centrallåsmodulen? Och hur är det kopplat? Går det enskilda trådar från modulen till varje dörr, eller är det seriekopplat på något sätt?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 november 2009 · 3 404 Inlägg

huvudenheten bör sitta i förardörren, testa att byta den

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
koma77
17 november 2009 · 2 Inlägg

Låter lovande!

Någon som kan bekräfta att centrallåsets styrenhet sitter i förardörren innan jag går loss på den?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
17 november 2009 · 3 404 Inlägg

Gör den på min 9000 och är den mest logiska placeringen eftersom det är den dörren man brukar öppna så att säga tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

I min 900 sitter iaf styboxen till c-lås under förarstolen. Bara att ta av tröskelskydd, höja upp stolen, lyfta upp mattan lite och se glad ut!

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
18 november 2009 · 236 Inlägg

TenZer skrev:
Gör den på min 9000 och är den mest logiska placeringen eftersom det är den dörren man brukar öppna så att säga tongue

Nja måste nog rätta dig styrenheten på 9000 sitter under instrumentpanelen vid ratten sitter lätt åtkomligt om du lossar på filten under ratten och sen ser du ett silverclips dra loss den så ramlar den i princip ner
brukar bara diverse fel på den bla kan man testa att löda om den annars så byt till en annan
sen kan ju faktiskt felet ändå sitta i dörren men använder du nyckel eller låser du med fjärr
felar den vid fjärranvänding så brukar felet vara i modulen vid ratten.


MEN nu pratar vi saab 9000   och inte NG 900 för där har jag inte den blekaste aning om var den sitter
så slut med onödigt vetande

Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2009 · 3 404 Inlägg

rickard10735 skrev:

TenZer skrev:
Gör den på min 9000 och är den mest logiska placeringen eftersom det är den dörren man brukar öppna så att säga tongue

Nja måste nog rätta dig styrenheten på 9000 sitter under instrumentpanelen vid ratten sitter lätt åtkomligt om du lossar på filten under ratten och sen ser du ett silverclips dra loss den så ramlar den i princip ner
brukar bara diverse fel på den bla kan man testa att löda om den annars så byt till en annan
sen kan ju faktiskt felet ändå sitta i dörren men använder du nyckel eller låser du med fjärr
felar den vid fjärranvänding så brukar felet vara i modulen vid ratten.


MEN nu pratar vi saab 9000   och inte NG 900 för där har jag inte den blekaste aning om var den sitter
så slut med onödigt vetande

Jasså trodde den va inbyggd i clåsmotorn i förardörren då den skiljer sig från resterande clåsmotorer tongue Men men, man lär sig nå nytt varje dag...

Senast redigerat av TenZer (18 november 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang