Felkod 4-1-2 på volvo 440?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 november 2009 · 1 140 Inlägg

hejsan, har inte märkt några fel på bilen men kollade felkoder för kul idag, 4-1-2 fick jag upp, hittar ingen lista så om någon sitter på en sån eller kan dom i huvve så vore jag tacksam för den/dom,
Volvo 440 1,7L 92;a.
Mvh Daniel

Freakness
13 november 2009 · 69 Inlägg

Hej. Jag satt inne på ett forum och hittade nånting, en kille hade samma problem som dig, och det här fick han tillbaka, dock på engelska.

"hi, it's the throttle position sensor (signal to multi function control module).
sounds like a poor connection at the terminals or a broken/fractured wire between the two!
you can check the resistance of the tps to make sure thats ok
terminals 1&3 should get 1000 ohms throttle closed,1&3 should get 2500ohms throttle open. 2&3 throttle closed 2500ohms, 2&3 throttle open 1000ohms.

i had the same on my 460, turned out to be corrosion on tps terminals, quick clean & was sorted, hope it's as simple as mine was for you.
oh, after your done remove the selector cable & disconnect the battery for a couple of secs to reset it all. "


Hoppas du får ordning på bilen smile

Volvo S70 Classic "Mammas julklapp" (2000)
Shady_killen S40 T4
13 november 2009 · 584 Inlägg

hittade 4-1-1 men ingen 4-1-2 på 440 -92 alls

vet vad det är för motorkod på bilen?

kolla gärna upp felkoden en gång till om du kan för låter konstigt att engligt VADIS så finns inte denna felkoden

Senast redigerat av Shady_killen (13 november 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
norpan1
13 november 2009 · 1 043 Inlägg

Spjällägesgivaren okontakt eller avbrott.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 november 2009 · 1 140 Inlägg

jo fick tillgång till AutoData och fick upp det, eller kontakt till flervägs nåning, är väl bara att köra vidare om det inte blir nåmer, för den går ju nu. smile

Shady_killen S40 T4
15 november 2009 · 584 Inlägg

tal0n skrev:
jo fick tillgång till AutoData och fick upp det, eller kontakt till flervägs nåning, är väl bara att köra vidare om det inte blir nåmer, för den går ju nu. smile

hitta lite info om det. hittade vart ska du mäta resistansmätning med så du kan kolla det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46495/large/801816_9915pr.jpg

Throttle Position (TP) Sensor



Technical Data

Terminals                 Condition                           Resistance
1 & 3                        Throttle Closed                  1000 Ohm
1 & 3                        Throttle Fully Open             2500 Ohm
2 & 3                        Throttle Closed                  2500 Ohm
2 & 3                        Throttle Fully Open             1000 Ohm


* Ensure ignition switched OFF
* Disconnect TP sensor multi-plug.
* Check resistance between TP senor terminals.
* Operate throttle valve while checking resistance between terminals 1 and 3.
* Operate throttle valve while checking resistance between terminals 2 and 3.

Senast redigerat av Shady_killen (15 november 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
19 november 2009 · 1 140 Inlägg

har testad det där nu och fick följande;

1 & 3                        Stängd           1000 Ohm
1 & 3                        Öppen            2500 Ohm
2 & 3                        Stängd           2480 Ohm
2 & 3                        Öppen            1000 Ohm

alltså 20 ohm för lite på 2&3 stängd, har detta någon betydelse eller?
Tackar för hjälpen tillsvidare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang