Saab 9000 2,3i -92 stopp vid 2000varv/Motorn vibrerar kraftigt/orkeslös???

AmazonIMittHjarta Mekk
16 november 2009 · 70 Inlägg

Bytte till mig en saab för ett tag sen.
ställdes då kassetten gick sönder... bytte tändkassetten och bilen startade,
Dock går den otroligt dåligt, vibrerande motor,och pendlar mellan 1000-2000v. händer inte mycket när man gasar.Totalt orkeslös och dör efter ett tag,antagligen för att den går så ojämt.
Känns som den bara går på 3cylindrar/hoppad kamkedja.
Röret mellan flexet och första dämparen/katten hänger löst dessutom/halvt av..inte kunnat kolla så noga därden står för.
Kan det vara anledning till att bilen går så dåligt?=fel lambdavärde=helt fel blandning?

Hjälp!!!yikes

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!
rallyvalle
18 november 2009 · 15 Inlägg

hej det kan ju vara så att den kasetten du satt i inte är helt juste eller ett stift som är dåligt.att röret är nästan av påverkar absolut hur bilen går

AmazonIMittHjarta Mekk
18 november 2009 · 70 Inlägg

Kassetten kommer från en fullt fungerande bil som precis demonterats så den ska inte krångla,
stiften är knappt 2veckor gammla och är som dom skall.
Om avgaset är av vid/precis efter lambdasonden, kan det verkligen göra att det känns som bilen går på 3?
motorn hoppar ordentligt.
Tänkte ifall den kuggat över en kugg men vännen jag bytte till mig den av är saab meck,så antar att det skall vara riktigt.
Provar att hänga upp avgasset ordentligt och återkommer med resultat.

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!
Alex_bergstr
18 november 2009 · 1 364 Inlägg

tror inte det har med lamdan och göra en polare bytte generator på sin 9000 2,3 och råkade av mistag lyckas koppla ur lamdan den enda skilnaden som märktes var att bilen drog mer bensin:P

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
rallyvalle
19 november 2009 · 15 Inlägg

om man kopplar ur lambdan märker man inte så mycket men om röret är av eller läcker mycket i närheten av lambdasonden blir det helt fel värden

AmazonIMittHjarta Mekk
19 november 2009 · 70 Inlägg

Avgaset lagat,100% tätt men går likadant..
Däremot märkte jag att varje gång bilen startas ,drar slangen mellan insprutet och Lmm ihop sig.
Inte konstigt om bilen stryps då``
Vad gör jag??

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!
PerArne Mycke vill ha mer...
19 november 2009 · 611 Inlägg

AmazonIMittHjarta skrev:
Avgaset lagat,100% tätt men går likadant..
Däremot märkte jag att varje gång bilen startas ,drar slangen mellan insprutet och Lmm ihop sig.
Inte konstigt om bilen stryps då``
Vad gör jag??

Kolla luftfiltret... kan vara nåt som satt igen sig där eller råttbo om man har otur om bilen stått länge.

Lossa slangen/ luftmängdmätaren från liftfilter burken och prova igen

//Per-Arne
AmazonIMittHjarta Mekk
20 november 2009 · 70 Inlägg

Huvudet på spiken Perka!
Fast i detta fallet ett fågelbo! Hur i hela helvete den nu kommit dit!

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang