Ford Probe GT, Käkar generatorer var kan felet vara?

xzit
29 oktober 2009 · 448 Inlägg

Hej
det är så att nu verkar det som att jag behöver byta generator igen(bytte för 2v sen) och det känns inte riktigt rimligt.
generatorn leverar inte tillräckligt med Amperé så att den kan hålla motorn igång utan batteri.
spänningen vid ca 3000v va ~13V . jag har nu satt batteriet på laddning.
low oil lyser olika starkt beroende på hur högt varvtal, ju högre desto lägre lyser lampan(tolkat denna som laddningslampa ? ).
någon som har ngn aning som kan vara fel.
testade även med att sätta startkabel mellan minus på batteriet och höljet på motorn, men blev ingen skillnad i laddning.

Xzit
patrikke
29 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

XzitXR3I skrev:
generatorn leverar inte tillräckligt med Amperé så att den kan hålla motorn igång utan batteri.

Vissa generatorer behöver strömmen som är i batteriet för att kunna generera ström.
Om man kopplar bort batteriet med motorn igång så KAN generatorn ta stryk av det.

Ang. low oil lampan så tror ju jag att det är låg oljenivå i motorn?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
kolvas
29 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

ajajaj, man ska INTE koppla bort batteriet med motorn igång, du kan få strömspikar som kan slå ut elektroniken i bilen och då blir det DYRT.

Vart mäter du spänningen? på batteriet eller på generatorn?

Om du mäter på generatorn och den inte ger mer än 12-13V så prova att bygla mellan + & B+ med en kabelstump å se om den börjar ladda riktigt då, om den gör det så har du något fel som gör att du inte får spänning till B+ med tändningen på, kan vara laddlampan som är trasig eller instrumentpanelen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
xzit
29 oktober 2009 · 448 Inlägg

jag mätte över batteriet.

men ska testa ditt förslag nu i helgen om jag kan.

Xzit
xzit
1 november 2009 · 448 Inlägg

Har kollat lite hur laddningen går på bilen, om jag inte rör mina lampor på bilen dvs startar dem, så kan jag få upp laddningen vid 3000rpm runt 14volt, är ngn lampa igång så är absolut max värdet 13V.
det är inga problem att köra med lamporna släckta och spela musik högt. endast när lamporna som generatorn inte kan ladda fullt ut verkar det som. ngn ide vad man kan göra ?

Xzit
Drönirettab
1 november 2009 · 21 761 Inlägg

Är det fortfarande på batteriet du mäter?
I så fall, är spänningen likadan på själva generatorn?

xzit
1 november 2009 · 448 Inlägg

hur kan jag mäta över genratorn ? smile

Xzit
Drönirettab
1 november 2009 · 21 761 Inlägg

Du sätter mätpinnarna på generatorns B+ och höljet, men var mycket försiktig så att inte sladdar eller kläder/kroppsdelar fastnar i drivremmarna. smile

xzit
8 november 2009 · 448 Inlägg

Testat lite, funkar någorlunda bra vid nystart utan lampor, men kör jag ett tag och kollar igen i samma läge som det funkade bra så får jag dåliga värden. :S

Xzit
twin_cam Smålänning
8 november 2009 · 7 877 Inlägg

Du har inte kortslutning nånstans?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
koka
8 november 2009 · 629 Inlägg

Är batteriet friskt?

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
xzit
8 november 2009 · 448 Inlägg

batterierna är friska, har extra batteri med mig nu när jag kör.

Xzit
xzit
21 november 2009 · 448 Inlägg

problemet löste sig själv.
tack för eran hjälp ändå

Xzit
Philip88
21 november 2009 · 99 Inlägg

Problem löser sällan sig själva utan vidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang