Panik hjälp! motorn dör vid snabb gas. Supra Mk3 -89

TimeZone Edvardson
30 september 2009 · 48 Inlägg

Behöver hjälp, råd och det är panik.
Bil: MKIII -89 7mgte

Har plockat bort delar i motorrummet och lackat samt polerat. Bilen har stått stilla i ca 1 månad.

Och nu när ja ska köra så går bilen som en påse popcorn. Vid snabb gas dör bilen nästan.
Samt att det knappt går att smyga upp gasen.
Ibland går det och ibland inte.

Jag har letat efter kablar som kan vara ur eller glappa, men finner inget.

Eldosan till spjälhuset har rört sig och sitter inte som orginal. Försökt justera det, men inget specielt händer.

Vad kan vara fel tro?

Tacksam för alla seriösa svar.. mvh /Linus

"Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck"
SibbSon Mr. AUDI !
30 september 2009 · 642 Inlägg

Suttit o sökt på detta problem för ja har likadant fenomen med en Audi S2 :S
Hojtar om ja hör ngt!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
TimeZone Edvardson
30 september 2009 · 48 Inlägg

Vore grymt om du finner något och hojtar till. Håller på att montera ihop resten på bilen så hinner inte själv sitta coh leta sad
Tidsopptemist!?  big_smile

"Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck"
qazse
30 september 2009 · 178 Inlägg

bör nämnas att jag inte nå insatt i någon av bilarna, vika delar dom har eller hur ecu;n funkar. men dom första sakerna som ploppade upp var följande

1: glapp eller skit i map/maf censor.

2: ecu som behöver nollas eller lära sig motorn igen. ( vissa har en sladd som jordas med bilen igång för att nolla.  inlärning varierar antagligen mellan olika bilar men brukar vara något i stil med "utan batteri någon timme, batteri i några minuter, tändning på någon min, starta och låta gå på tomgång flera minuter, fullgas, tomgång, slå av )

3: saknas jord/signal från mätare eller liknande så ecu går in i limp home läge ( vissa ecu har lampor som du kan läsa felkoder på andra måste du koppla till diagnosverktyg )

4: felställd fördelare som inte ecu klarar att kompensera för vid annat än jämn gas. ( iofs lätt att åtgärda men inte så troligt )

5: har tröttnat på livet och vill bli skrotad. ( finns säkert någon bilpsykolog som tar flera tusen i timmen för att klappa på den )

1;an är troligast och lättast att kolla sen blir det minde och mindre troligt och jobbigare ju närmare 5;an man kommer

SibbSon Mr. AUDI !
30 september 2009 · 642 Inlägg

Hehe, bra förslag dedär, dock har jag testat dessa, skall byta alla mina kablar till spolar osv, stift, för att lättare kunna utesluta "lättare" problem..

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
JoeyJ
30 september 2009 · 502 Inlägg

kan ju vara nått med spjällägesgivaren som inte ger signal när du gasar på, alltså eldosan på spjällhuset, skulle gissa på antingen det eller nått strul med luftmassemätaren

kollat tändningen? det är ju viktigt att kamlägessensorn sitter rätt

har inte så mycket orginalgrejjer kvar på min så inte allt för insatt i det, hör efter på supras.nu annars...

Senast redigerat av JoeyJ (30 september 2009)

TimeZone Edvardson
30 september 2009 · 48 Inlägg

Kan vara något med den eldosan ja, men mer troligt är luftmassemätaren.
Ska inte vara något fel på tändningen, säger de som lyssnat.

Har även slängt ut samma tråd på supras.nu, men inte fått nå svar där sad

Vi ringer nu runt till alla som man känner å dem känner.

"Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck"
lycco
1 oktober 2009 · 74 Inlägg

troligen luftmassemätaren. om du har höjt laddtrycket bör du pröva att ställa tillbaka det och provstarta.
kan ta ett par starter så att den hittar rätt igen

Tarzan23
21 november 2009 · 1 Inlägg

Hade en hoj som var svår att varva upp, kolla så den går på alla cylindrarna med att spruta vatten på
grenrören med tex blommspruta, jag hade överslag i en tändhatt.

Benke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang