3037
Sök

Plana Toppen, hur mycket ger det?

157 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Tjena!
Hur mycket extra effekt ger en planad topp? Har tänkt lämna in toppen för planing nu ett tag, men är det värt att kosta på?

MvH Danne

Edit:
Sökte efter svar i forumet men hittade bara trådar om planing av topp eller liknande. Inte hur mycket effekt det ger osv.
Senast redigerat av Figgy (3 september 2006)

bitter besserwisser
644 Inlägg
3 september 2006
beror helt på hur tät den redan är är den riktigt plan så ger det inte mycket

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

157 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Det är då en BMW 520i E39, ej trimmad.
Jag vet inte hur toppen serut på en sådan?

2 652 Inlägg
3 september 2006
Figgy skrev:
Det är då en BMW 520i E39, ej trimmad.
Jag vet inte hur toppen serut på en sådan?

skriv n tråd om de på autopower.se

342 Inlägg
3 september 2006
En planslipning av en topp gör man bara om man varit av med toppen och ska ha den fin och fräsh mot den nya packningen samt vara säker på att den är 100% rak, det är inget som ger effekt. Planar du blocket däremot kommer kolvarna sticka upp lite mer och du får mer squish. Men då ökar även risken för spikningar om jag inte minns fel..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

174 Inlägg
3 september 2006
fr3drik skrev:
En planslipning av en topp gör man bara om man varit av med toppen och ska ha den fin och fräsh mot den nya packningen samt vara säker på att den är 100% rak, det är inget som ger effekt. Planar du blocket däremot kommer kolvarna sticka upp lite mer och du får mer squish. Men då ökar även risken för spikningar om jag inte minns fel..

Planar man blocket måste man plana kolvarna oxå annars så går dom ju i toppen o då går inte ens motorn runt! men en planing av toppen ger inte så värst mkt! med portning kanske de ger runt 10-15 hk men de e vridet som ökar mest! vill du ha ännu mer effekt så kan du ju alltid sätta i större ventiler om det går på BMW topparna!?! o sen om du vill få ut max av planing så ska du ha ett ställbart kamdrev oxå, och en värre kam! lycka till!

Supraman
2 300 Inlägg
3 september 2006
Köhler håller väl på mkt med toppar?
Många som lämnar till det företaget.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 287 Inlägg
3 september 2006
Ska man ha effekt ur en topp, så är det inte planing som gäller, utan portning/lyfta kanaler, andra kammar, lättare ventiler, fjädrar etc, omarbetade förbränningsrum.

En planing ger inget annat än måhända bekymmer med att kamaxelinställningen inte stämmer längre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

342 Inlägg
3 september 2006
gulleponken skrev:
Planar man blocket måste man plana kolvarna oxå annars så går dom ju i toppen o då går inte ens motorn runt! men en planing av toppen ger inte så värst mkt! med portning kanske de ger runt 10-15 hk men de e vridet som ökar mest! vill du ha ännu mer effekt så kan du ju alltid sätta i större ventiler om det går på BMW topparna!?! o sen om du vill få ut max av planing så ska du ha ett ställbart kamdrev oxå, och en värre kam! lycka till!

Så små marginaler är det inte orginal.........
Vill man ha ut effekt ur en bmw rova ska man använda turbo..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

157 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
Tack för svaren! Pratade med de på autopower med och de sa att en planad topp gör inte speciellt mycket. Det är väll iaf vad majoriteten säger här med. Så jag får nog skita i det hela... Kanske köper en m5'a med 315hk orginal istället smile

MvH
Senast redigerat av Figgy (4 september 2006)

Sök