2813
Sök

Bmw 525 touring (e39)

297 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#1
Har hämtat en till bil i helgen. Dom som köpte sa att en lampa hade tänds och sedan hade det börjat knacka i motorn. Jag kollade oljan. (Tomt såklart) Tänkte om dom hade tappat trycket så oljan inte pumpades upp till toppen?

Det låter som ljudet kommer från toppen. Undrar om det är någon speciellt som ryker först på bmws motorer? Det låter inte som vevlagerknack iaf.


86 Inlägg
23 november 2009
#2
Skulle tro att det kan vara ventillyftare om det låter från toppen, men tråkigt nog så kan ju missljud flytta sig väldigt mycket.

Även om du kollar oljan på m50 och dess efterföljare och det inte syns på stickan så klarar motorn av att bygga oljetryck även om du saknar 2-3 liter olja (vet av erfarenhet efter en kompis som hade en pilsnerhäck till e34 tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 november 2009
#3
Fråga på autopower:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

297 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#4
paran0id skrev:
Skulle tro att det kan vara ventillyftare om det låter från toppen, men tråkigt nog så kan ju missljud flytta sig väldigt mycket.

Även om du kollar oljan på m50 och dess efterföljare och det inte syns på stickan så klarar motorn av att bygga oljetryck även om du saknar 2-3 liter olja (vet av erfarenhet efter en kompis som hade en pilsnerhäck till e34 tongue

Är ventil lyftarna hydraliska på 523 (e39) motorn?
Om dom är hydraliska så kanske det saknas olja i dom som gör att det skramlar.
Läste på en sida att man ska hålla varvtal mellan 2000-3000 i 4 min för att "lufta" dom, frågan är vågar man göra det?

Man hör ganska väl att ljudet kommer från toppen.



Sök