5442
Sök

Kokar vid 6000rpm

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
har en civic 1.5 -88 som börjar koka vid 6000 v/min. dricker ovanligt mkt vatten med, bränsleförbrukingen är normal, är det något vanligt och lätt åtgärdat problem eller kan det vara toppa-packningen som rykt ? tacksam för svar

Got N/A?
358 Inlägg
25 november 2009
Låter inte allt för bra det där. Eftersom att bilen har kokat så har du förmodligen skev topp och trasig packning. Speciellt med tanke på att den även dricker (kylar)vatten. Lämpligaste sättet att ta reda på det är att köra in bilen på ett komptest, kostar någon hundring.
Nej, det låter inte som ett vanligt problem.

1 207 Inlägg
25 november 2009
En snabb fråga hur kunde du härleda det till just 6000rpm?
När det är så att bilen kokar och drar vatten är det oftast topplockspackningen (eller cylinderpackning som jag tror facktermen är) som är problemet. Oftast kommer det vit rök ur avgasröret när packningen har farit.

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
6000rpm, bara ett ex för folk ska förstå att den bara kokar vid hårdare körning smile då får man väl ta och köpa sig en toppapackning smile någon som vet vad det kan kosta på ett ungefär och hur många timmar det kan ta med en kille som kan honda? tacksam för svar

1 207 Inlägg
25 november 2009
Arvebro skrev:
6000rpm, bara ett ex för folk ska förstå att den bara kokar vid hårdare körning smile då får man väl ta och köpa sig en toppapackning smile någon som vet vad det kan kosta på ett ungefär och hur många timmar det kan ta med en kille som kan honda? tacksam för svar

Vitt på audi 80´n betalade jag 1800kr tror jag.
Svart på saaben betalade jag 4700kr, men då planades även toppen också.

edit: det skulle givetvis stå "planades/frästes" iställer för svarvades.
Senast redigerat av maco (25 november 2009)

1 497 Inlägg
25 november 2009
maco skrev:
Arvebro skrev:

Svart på saaben betalade jag 4700kr, men då svarvades toppen också.

Hur svarvar du ett topplock? lol

En bra idé hade väl varit att kolla efter eventuella läckor också.
Så du inte byter packning och den kokar direkt igen.
Kolla över kyl och alla slangar.

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
okej, men vad kan de kosta sammalagt om man gör allt jobbet själv? enbart packningar och diverse? tacksam för svar

1 207 Inlägg
25 november 2009
AxlSam skrev:
maco skrev:
Arvebro skrev:

Hehe... Oops. Om jag ändrar mitt inlägg och du ändrar ditt inlägg där du citerar mig så kan vi låtsas att det aldrig skedde va?wink tongue

1 497 Inlägg
25 november 2009
maco skrev:
AxlSam skrev:
maco skrev:

Hehe... Oops. Om jag ändrar mitt inlägg och du ändrar ditt inlägg där du citerar mig så kan vi låtsas att det aldrig skedde va?wink tongue

Skyller på att det är mitt i natten wink

1 489 Inlägg
25 november 2009
maco skrev:
AxlSam skrev:
maco skrev:

Inte en chans, jag såg det också wink

Ontopic: Hur ser oljan ut? Är det så illa att vattnet gått ut i oljan så står byte av toppackning högst på listan smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
jag har förstått att den ska bytas big_smile men vad kan kalaset kosta om man gör allt själv?

1 497 Inlägg
25 november 2009
Arvebro skrev:
jag har förstått att den ska bytas big_smile men vad kan kalaset kosta om man gör allt själv?

Sök på mekonomen eller liknande efter priser.

Gasglad
3 244 Inlägg
25 november 2009
Hos mig hade det kostat 500:- arbete och ca. 1000:-  delar, 1000:- om planing behövs!
Vet ej exakt pris på sotnings sats då jag inte har regnr.

//Carfreak

Sök