För en vecka sen så gick en slang till oljekylaren till lådan, och därefter fyllde jag på lådan med olja och allt har fungerat felfritt ända tills idag då "varnings pilen" i mätarhuset började blinka och visa att det var fel i lådan för att man sedan körde ~3km hem och stannade bilen för att sedan kolla oljan och pröva starta bilen och bilen drar inte (Drar endast på D, ytterst lite på tomgång för att sedan efter ett tag slira/slutar dra).
Vad kan vara eventuellt fel och vart bör man felsöka?
(Vet ej vad lådan heter, vet bara att det är en 155kw/211hk motor i bilen). Har ej så stor koll då jag gör tråden för en kompis.
lånar tråden lite och ställer en följdfråga, har samma problem med min nämligen....
"turbinen" säger du? lite novis när det gäller växellådor, så é lite nyfiken....é det en dyr reparation om det nu é den? och hur vet man att det é just den?
Mvh Andreas
Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
lånar tråden lite och ställer en följdfråga, har samma problem med min nämligen....
"turbinen" säger du? lite novis när det gäller växellådor, så é lite nyfiken....é det en dyr reparation om det nu é den? och hur vet man att det é just den?
Mvh Andreas
jag är själv dålig på automatlådor och vet inte hur man kollar det, jag har bara hjälpt till att riva ner 3-4 lådor som turbinen gått i, tror att det kostade runt 3500kr att få det fixat men då gjorde vi allt arbete själva och bara skickade iväg turbinen och fick hem den igen och åtemonterade allt
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Det är väl inget man kan veta.. Kan lika gärna vara filtret som är fullt eller andra fel. Enda du kan göra utan att plocka ner lådan är att byta olja, och solenoider mm. Annars är det bara att plocka ner lådan, och då kan du lika gärna byta den mot en som fungerar.
Annars är det några saker du borde prova innan du byter. Spola lådan med olja, och byta startspärren. Det är 2 saker som du gör själv till en summa av ca 1200 om du köper oljan på Swedol och Startspärren på Skruvat. Brukar vara anledningen till de flesta fel på 850 aut.
Ta ner tråget och se vad som ligger där, är det mycket spån,eller metalliskt skit i där så är det absolut bäst och oftast i längden billigast att byta hela klabbet. Att själv gå in i en automatlåda och försöka fixa är inte att rekommendera (mycket pillrigt och "specialvetande"). Skumt att dom pajjar så ofta på nyare Volvo, AW lådorna är ju kända att vara ett under av "skottsäkerhet"..