Audi A4 1,8 -96, svår att varva ur vid kallstart

Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

Hej..

bilen är en Audi A4 1,8 1996

problemet var att för några dagar sedan hade jag problem med igen satta dräneringsvägar så jag fick in vatten i kupén, jag tog loss lite kåpor och hittade massa löv och skit uppe vid torpedväggen/akvariumet, så jag började ta bort för hand och när det mesta var borta tog jag vattenslangen med och sprutade på rutan för att se att det rann undan som det skulle och sedan sprutade jag i "vägarna" där vattnet rinner bort, dräneringen från skärmkanterna leder ju ner till batteriet där det stora hålet ner till marken är, jag fick bort allting och allt fungerade som det skulle tills jag skulle köra iväg..

felet då.. när jag kallstartar den och skall köra iväg på 1an så känns det som den blöddrar.. vägrar gå upp i varv, detta hänger i ett bra tag om jag kör lugnt, men däremot om jag varvar ur den.. håller stumt på 1an så lägger han sig på 4400varv och sedan blir det som att den propp släpper, och då varvar den ur som den skall och då går den som vanligt.. men kör jag lugnt så går jag ju aldrig över 4400varv och då kvarstår problemet.. provade ta isär styrboxen för den sitter ju där uppe och rengjorde med oxide clean utan resultat..

det har ju inte kommit något vatten på tändspolarna eller fördelaren så jag vet inte vad det kan vara..


tacksam för hjälp smile

Mvh

Senast redigerat av axza (26 november 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 november 2009 · 5 650 Inlägg

bara dumt och varva en kall motor på så höga varv byt tändstift kan göra sån skillnad

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

MrEricsson skrev:
bara dumt och varva en kall motor på så höga varv byt tändstift kan göra sån skillnad

Jo jag vet.. men ilskan har inget stopp right? tongue

varför skulle tändstiften göra skillnad om de har gått 700-1000mil utan problem och efter jag rengjorde så skulle de börja fungera sämre menar du?

Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

med andra ord ganska nybytta.. smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 november 2009 · 5 650 Inlägg

axza skrev:

MrEricsson skrev:
bara dumt och varva en kall motor på så höga varv byt tändstift kan göra sån skillnad

Jo jag vet.. men ilskan har inget stopp right? tongue

varför skulle tändstiften göra skillnad om de har gått 700-1000mil utan problem och efter jag rengjorde så skulle de börja fungera sämre menar du?

därför de gått 1 tag / par år som du skrev där  och allt kan helt enkelt bli kasst bara pang direkt ....

och efter som du upplever att den blöddrar .

vilket betyder att jag skulle bytt tändstift luftfilter olja "mini service" kan faktist göra sån skillnad att bilen känns som en helt ny bil .. och ditt blöddrande försvinner

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

MrEricsson skrev:

axza skrev:

MrEricsson skrev:
bara dumt och varva en kall motor på så höga varv byt tändstift kan göra sån skillnad

Jo jag vet.. men ilskan har inget stopp right? tongue

varför skulle tändstiften göra skillnad om de har gått 700-1000mil utan problem och efter jag rengjorde så skulle de börja fungera sämre menar du?

därför de gått 1 tag / par år som du skrev där  och allt kan helt enkelt bli kasst bara pang direkt ....

och efter som du upplever att den blöddrar .

vilket betyder att jag skulle bytt tändstift luftfilter olja "mini service" kan faktist göra sån skillnad att bilen känns som en helt ny bil .. och ditt blöddrande försvinner

Tändstiften bytte jag i början av sommarn.. luftfilter, oljefilter, olja byttes i augusti.. skall prova med tändstift men tvivlar på det..


gärna mer svar smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 november 2009 · 5 650 Inlägg

axza skrev:

MrEricsson skrev:

axza skrev:

Jo jag vet.. men ilskan har inget stopp right? tongue

varför skulle tändstiften göra skillnad om de har gått 700-1000mil utan problem och efter jag rengjorde så skulle de börja fungera sämre menar du?

därför de gått 1 tag / par år som du skrev där  och allt kan helt enkelt bli kasst bara pang direkt ....

och efter som du upplever att den blöddrar .

vilket betyder att jag skulle bytt tändstift luftfilter olja "mini service" kan faktist göra sån skillnad att bilen känns som en helt ny bil .. och ditt blöddrande försvinner

Tändstiften bytte jag i början av sommarn.. luftfilter, oljefilter, olja byttes i augusti.. skall prova med tändstift men tvivlar på det..


gärna mer svar smile

allt kan gå sönder när man minst anar de men när du säger att de inte va spec länge sen du bytte de ..
så måte jag verkligen fråga hur kall är bilen när du försöker safta ur den.. antar den står ute?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

MrEricsson skrev:
allt kan gå sönder när man minst anar de men när du säger att de inte va spec länge sen du bytte de ..
så måte jag verkligen fråga hur kall är bilen när du försöker safta ur den.. antar den står ute?

sisådär på en höft.. 6grader smile men jag lägger mig inte på varvstopp.. bättre än så vet jag så behöver ingen uppläxning tack lol

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 november 2009 · 5 650 Inlägg

axza skrev:

MrEricsson skrev:
allt kan gå sönder när man minst anar de men när du säger att de inte va spec länge sen du bytte de ..
så måte jag verkligen fråga hur kall är bilen när du försöker safta ur den.. antar den står ute?

sisådär på en höft.. 6grader smile men jag lägger mig inte på varvstopp.. bättre än så vet jag så behöver ingen uppläxning tack lol

tänkte mera på att bilar som brukar  stå 1 tag inte spec varmt ute brukar de inte va spec effektiva tills de blir varma .

enbart blödder när den är kall inte alls när den är varm?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jocke_gronberg
26 november 2009 · 4 586 Inlägg

Tempgivare G42 som inte vill vara med längre.

Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

MrEricsson skrev:
enbart blödder när den är kall inte alls när den är varm?

Nej det är när den är varm också.. ifall jag inte varvat ur den dvs..

Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Tempgivare G42 som inte vill vara med längre.

Sitter var? gör för nytta? kostar?

Jontelitokd
26 november 2009 · 1 043 Inlägg

jag var ut med far och skulle visa problemet, har stått med motorvärmare i stortsett hela dagen men jag tänkte det lär inte göra någon skillnad.. men problemet fanns ej kvar.. hmmneutralsmile

åter kommer!

Jontelitokd
30 november 2009 · 1 043 Inlägg

ptja... problemet borta.. antagligen var det fukt någonstans då problemet var borta efter att bilen stått med motorvärmare i x antal timmar smile

kan nämna att jag öppnade styrboxen och rengjorde och lät torka utan resultat.. detta före motorvärmaren kopplades in!

tråd kan låsas!

Senast redigerat av axza (30 november 2009)

jocke_gronberg
30 november 2009 · 4 586 Inlägg

axza skrev:

jocke_gronberg skrev:
Tempgivare G42 som inte vill vara med längre.

Sitter var? gör för nytta? kostar?

Läs lite felkoder innan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang