Tändspolen blir väldigt snabbt varm när man vrider på tändningen, ska det vara så? Att spolen blir varm bara av att tändningen är på eller tyder det på att något är fel? Bilen ifråga är en 240 med b230a
Tändspolen blir väldigt snabbt varm när man vrider på tändningen, ska det vara så? Att spolen blir varm bara av att tändningen är på eller tyder det på att något är fel? Bilen ifråga är en 240 med b230a
Jo. Den blir varm när tändingen är på och brytarspetsarna inte bryter jorden till den. Faktiskt är en av de snabbaste sätten att bli av med sin tändspole att slå på tändningen och lämna den där.
En normal tändspoles primär ligger på ungefär 3 ohm. Det ger fyra amperes ström vid 12V och 48W effekt.
Fast det är ju bla detta som förkopplingsmotståndet ska förhindra vad jag vet, motståndet ska ta ner spänningen till spolens primär med ett par volt. Det borde sitta ett sånt motstånd även på en B230A fastän det är elektronisk tändning.