Volvo 850 Turbo laddar dåligt..

B4m3e
1 december 2009 ·

Tjenare!
För 2 dagar sedan bytte jag turbon på min 850. Efter bytet så gick bilen kanon.
Den laddade som den skulle och allt var frid och fröjd. Så igår när jag varit i affären
så laddade den inte som den skulle. Utan gick inte ens upp till de vita på laddtrycksmätaren.
Men när jag försökt ett par gånger med att gasa, så vid rödljuset släppte de och den laddade
som den skulle resten av kvällen. Jag nollade felkoderna för att se vad där fanns.

Idag laddar den lika dåligt. Vad ska man säga...original laddtrycksmätare i 850 är uppdelat i två
delar, en svart del och en vit del. Och den går upp till nästan de vita, alltså knappt hälften.
Sen händer de ingenting. Så jag har kört 3 mil nu och försökt få den att "släppa" som den gjorde
igår. Men de gick inte. Och den felkod som finns är :

B2: 1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal

Men jag vet inte om de kan ha med detta att göra. Men enligt boken så har B2 med farthållaren
att göra och den är bortkopplad enligt förra ägaren.  Dock kan jag inte nolla denna felkod, så jag vet inte
om den funnit väldigt länge. Men de har inte kommit fler felkoder ifall.

Någon som vet vad de kan vara ? De känns ju inte som de kan vara en släng, då de "släppte" igår
när jag kom upp till rödljuset.

Turbon är en nyrenoverad turbo 15G alltså en original. Och bilen är inte chipad.

Kom gärna med tips... Annars får jag åka och visa den för han som var med och  bytte turbon så
får han börja felsöka. Men de är alltid roliga att kunna göra något själv..

Mvh BamZe

Marlboroman
1 december 2009 · 8 234 Inlägg

Koden i B2 får man i princip alltid, beror på att bilen står still när man kollar koder. Har man kört innan och inte slagit av den och sen kollar så ska den inte komma.

Att den laddar sådär dåligt skulle jag tippa på beror på nån slang som inte sitter rätt, eller har gått sönder. Är det en ny wastegateklocka på nya turbon? Annars kan den vara boven.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
B4m3e
1 december 2009 ·

Tjenare!
Det är en den gamla som är överflyttad...
Jag gjorde nyligen ett test och plocka bort slangen till wasgateklockan.
Den laddar lika dåligt för de... Så de är bra fråga.. var början man
nu felsöka ?

mvh

B4m3e
1 december 2009 ·

tjenare!
Fick en felkod idag som nog kan lösa mitt problem...

1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

Med tanke på att boxen inte får någon indikation från knackgivaren, så säger
den till motorn att inte ladda max på turbon och de är därför den går på grundladd.

Blir till att byta denna en dag när man behagar.. sitter ju inte så jävla kul till under
insuget...


// BamZe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang