Byta kamaxel från vx3 till A-kam i en volvo 940Gl-92

4kezon
24 januari 2009 · 718 Inlägg

Hej!

en polare ska byta kamaxel i sin 940 -92.

är det någon som har ett bra tips på hur man ska gå tillväga vid bland annat ventiljusteringen osv?

samt lite vad det krävs för verktyg...

tack på förhand!

mvh henke

Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Tottis_vbg
25 januari 2009 ·

varför byta ifrån vx3 till a-kam??? bilen blir ju bara skitslö. finns specialverktyg som man kan byta shimsen på plats när kammen sitter i annars e det bara sätta i kammen å mäta alla å sen räkna ut hur mycket tjockare/tunnare shims man behöver å sen ta ur kammen igen å byta dom. ska man vara riktigt noga ska dom helst ha ett spel på 0,40 rakt över men kan ha tolerans på 0,30-0,45 om man inte vill va jätteseriös. vet dessvärre inte vart man kan köpa verktyget för å byta shims på plats. hittade mitt på en marknad

sunkmaster
25 januari 2009 · 344 Inlägg

jag hade aldrig bytt från VX3 till A-kam eftersom A-kammen e sämre

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
camaro67 Meister
26 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Killen kanske inte är ute efter effekt utan vill ha en bil som är trevligare att köra. Nu vet inte jag hur de beter sig med vx3-kam men de är säkert trevligare med a-kam plus att man förmodligen får bättre bränsleförbrukning

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
air_denka Volvo turbo trimmare
26 januari 2009 · 195 Inlägg

inget ont om a-kammen, vore värre skulle killen pilla i en t-kam. har du tur behöver du bara kolla så ventilspelet stämmer hyfsat. Mellan orginalkammarna brukar de vara inom toleranserna plus minus 0,10..

4kezon
26 januari 2009 · 718 Inlägg

tack för svaren.. för er som undrar så ska 940n få a-kam på grund av att vx3an är mer högvarvig.. a-kammen ger ett bättre bottendrag.. vx3an ska i brorsans 360 etanolturbo..

mvh

Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
ahlen_j
2 december 2009 · 76 Inlägg

nu är det jätte länge sedan det skrevs i denna tråd men jag hakar på lite smått.
Kan meddela att jag är inte mästare på att meka så lättförståliga förklaringar uppskattas mycket wink

Jag hade tänkt byta från min org. kam till en A-kam. (B230 fk)
Om jag förstått det rätt så ska man alltså göra det i denna ordning:

1. Ta ur org. kammen
2. lägga i nya kammen och skruva fast den
3. mäta ventilspelet och räkna ut eventuella byten utav shims.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang