Halvljusautomatiken, tankmätaren, tempmätaren och oljetrycket borta. MB 230E -88.

mb124
17 november 2009 · 3 Inlägg

Hej alla!

Jag har en Merca -88 (W124) som gått ca. 50 000 mil. (Bra bil!)

För några dagar sedan såg jag att tankmätaren låg i botten, liksom även oljetrycksmätaren och tempmätaren. (Jag hade nyligen tankat, och de andra mätarna rörde sig inte när jag kört en stund.)
Efter ett tag märkte jag att även halvljusautomatiken inte fungerade, utan jag fick sätta på ljuset med reglaget. Då fungerade ljuset som vanligt.
Det är även några lampor som inte tänds i instrumentpanelen när jag vrider om tändningen. De som tänds är batterilampan samt ABS-lampan. De andra är släckta. Innan fungerade alla lampor som de ska.
Dessutom tickar/rasslar ett relä när jag startar bilen. MEN, när jag blinkar så slutar tickandet,och börjar igen när blinkersen slår av.
Jag har plockat bort reläet som tickar, men enda skillnaden är att då fungerar inte blinkersen alls.
Har även provat med ett annat relä, men det var ingen skillnad.
Alla säkringar verkar ok. O skulle det vara en säkring så antar jag att alla dessa felen inte kan uppstå av att en säkring bränner?
En bekant har även kollat halvljusreläet som sitter bakom instrumentpanelen, men det verkade vara ok.
Just det. Stereon fungerar om jag vrider om tändningen, men dör efter ett par sekunder om bilen startar. Har kopplat bort stereon, men ingen skillnad.

Vad kan det vara! Jag har ingen aning, o när det gäller bilel blir man ju tokig ibland.

Senast redigerat av mb124 (17 november 2009)

mb124
3 december 2009 · 3 Inlägg

Är det verkligen ingen som har någon idé om vad det kan vara?

Jordfel?

Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

Har du kollat den stora kontakten som sitter bak på instrumentpanelet? Det kan ha blivit dålig kontakt där.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang