Stora batterikabelskor

hannulan
2 december 2009 · 19 Inlägg

På batteriet i min bil sitter en gänga "trädd" över minuspolen. På jordkabel sitter sedan en stor grej (kabelskon) som man skruvar fast i denna gäng, och vips så har man fäst minuskabel till minuspolen. Nu är problemet det att det har blivit en massa oxid i kabelskon och kontakten mellan polen och kabelskon är alldeles för dålig.

Det verkar svårt att få bort oxiden, svårt att komma åt med stålborste, har sprayat på 5-56 och får se senare vad det ger.

Så nu letar jag efter nya kabelskor, stora såna, polen tillsammans med den här gänggrejen har den diameter på 21 mm. Nån som vet vart jag kan få tag på såna?

Kavli Motborgare
2 december 2009 · 1 099 Inlägg

Annars finns det kabelskobrotchar på Biltema, om du inte bor för långt ifrån.

-- K

Drönirettab
2 december 2009 · 21 761 Inlägg
hannulan
2 december 2009 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pictures.asp?link=http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/40-1506120.jpg&sprak=S

Ungefär en sån antar jag.

Nu var det väldigt svårt att veta exakt vilken produkt du pekade på i mekonomen katalogen, jag klickade mig igenom deras sortiment och kunde bara hitta kabelskor med 19 mm diameter, eller missade jag en? Jag behöver en kabelsko som har en diameter på 21 mm för polen.

Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

Får man fråga vilken konstig ackumulator du har som kräver 21mm polskor? (och vilket fordon det sitter i)
Det vanliga är ju 19mm(+) och 17mm(-).

-- K

Germax
3 december 2009 · 12 086 Inlägg

Frågan är vad ni har för dålig syn som inte ser vad han skriver..

Mitt tipps är ju att försöka pilla bort gängan som troligen bara är påtryckt.
Ta en polygrip o vrid, släpper de är de ju bara vrida o dra tills den åker bort. Sen har du troligtvis vanlig batteripol där.

hannulan
3 december 2009 · 19 Inlägg

Självklart sitter det en vanlig batteripol under. Jag har en Renualt, och det har valt en annan konstig typ av kabelskor än på andra bilar. Jag tycker att det enklaste vore att byta kabelsko till en som är 21 mm, men om det inte finns måste jag ju göra på nåt annat sätt.

Jag har försökt att få bort gängorna, för de är bara påträdda över batteriet. Lättare sagt än gjort, och jag har inte tillgång till nån sån där kabelskoavdragare (såg att det fanns på biltema, men dit är det rätt långt att cykla). Jag ska försöka får bort de där gängorna en gång till (men mitt förra timslånga försök gav ju inget så jag är inte så positiv).

men sen får jag väl göra ett bättre försök att få bort oxiden, nåt tips där kanske? Och jo, jag förstår att jag ska test med stålborste.

Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

JapMax skrev:
Frågan är vad ni har för dålig syn som inte ser vad han skriver..

Det är ögonen man blir blind på först, fattaruäla! wink

-- K

Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

hannulan skrev:
men sen får jag väl göra ett bättre försök att få bort oxiden, nåt tips där kanske? Och jo, jag förstår att jag ska test med stålborste.

Du har inte en borrmaskin du kan sätta en (liten) roterande stålborste på då? --Alternativt ett koniskt slipstift.

-- K

Drönirettab
3 december 2009 · 21 761 Inlägg

Byt ut de där dåliga kabelskorna och sätt vanliga, ingen ide att läga ner tid på såna skräpsaker. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang