Fråga: Ctek XS 3600, vilket läge ska man sätta den på?

Bjork OEM <3
4 december 2009 · 6 957 Inlägg

Hej där, köpte idag en Ctek-laddare till välldans bra pris smile
Ska ha den till golfen som står i sitt lilla garage, tillägger att garaget är kallt! Typ som
yttertempen. är, allt ifrån plus- till minusgrader,

Men jag undrar vilket läge den ska sättas på, finns 3 st.
1. MC Läge 14.4/0.8A
2. BIL Läge 14.4/3.6A
3. SNÖFLINGA (tongue) Läge 14.7/3.6A

Sista läget rekommenderas av laddning kallare än +5*C, Lämplig för många AGM-batterier.
Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning när tempen tidvis överstiger +5*C
då rekommenderas läge nr.2

Nån som kan uttala sig om vilket jag ska ha? eller som sj. använder denna laddare?

Mvh Björk smile

Senast redigerat av Bjork (4 december 2009)

OEM <3
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 december 2009 · 3 180 Inlägg

tvåan använder alltid jag

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
blixtn
4 december 2009 · 214 Inlägg

Samma här, använder alltid 2:an.

Bjork OEM <3
4 december 2009 · 6 957 Inlägg

blixtn skrev:
Samma här, använder alltid 2:an.

Okej, då tar jag allt 2:an jag med sen ikv. då big_smile Men ni är nöjda med era laddare (antar att ni har samma?) Enligt nissen jag köpte den av så laddas batteriet upp och sen går den ner i underhållningsläge..?

OEM <3
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 december 2009 · 3 180 Inlägg

Bjork skrev:

blixtn skrev:
Samma här, använder alltid 2:an.

Okej, då tar jag allt 2:an jag med sen ikv. då big_smile Men ni är nöjda med era laddare (antar att ni har samma?) Enligt nissen jag köpte den av så laddas batteriet upp och sen går den ner i underhållningsläge..?

jag är nöjd som fan iallafall. japp den går till underhållsladdning när den laddat fullt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Bjork OEM <3
4 december 2009 · 6 957 Inlägg

NITROUS skrev:

Bjork skrev:

blixtn skrev:
Samma här, använder alltid 2:an.

Okej, då tar jag allt 2:an jag med sen ikv. då big_smile Men ni är nöjda med era laddare (antar att ni har samma?) Enligt nissen jag köpte den av så laddas batteriet upp och sen går den ner i underhållningsläge..?

jag är nöjd som fan iallafall. japp den går till underhållsladdning när den laddat fullt.

Kopplat och klart big_smile förbaskat smidigt, satte den på laddningen med klämmorna men man fick ju med
stiften som man kunde skruva fast i batteriet men med tanke på vilken klumpighet jag har för batterier så
skulle jag väl lyckas klanta till det och råka lossa en kabel tongue då nollställs bilen...inte bra tongue

Så den får allt stå med klämmorna på smile

Mvh

OEM <3
Drönirettab
4 december 2009 · 21 761 Inlägg

Underhållsladdningen på C-TEK:s laddare skiljer sig en del jämfört med andra laddare.

När batteriet är fulladdat så går laddaren över till en sorts "pulsladdning". I detta fall handlar det om att laddaren är i en typ av standby och övervakar batteriets spänning, när spänningen sjunker till ett visst värde så slås laddaren igång och laddar med den spänning som kördes sist.

Då batteriets spänning har kommit upp till laddarens laddspänning så går laddaren över till övervakning igen. På så sätt blir underhållsladdningen en form av pulsladdning kan man säga.

Det går även bra att låta laddaren vara inställd i läge 3 också, det är egentligen när man kommer att ha laddaren inkopplad väldigt länge som det är bättre med läge 2. Läge 3 har 0,3 V högre spänning och det är bla för att få bättre laddning av ett batteri vid kallare temperaturer eftersom batteriet får svårare att ta emot laddning ju kallare det är.

Vissa AGM-batterier rekommenderas det faktiskt att använda läge 3 för att få batteriet riktigt toppladdat, men hur stor skillnad det blir jämfört med läge 2 vet jag dock inte. smile

Bjork OEM <3
5 december 2009 · 6 957 Inlägg

Drönirettab skrev:
Underhållsladdningen på C-TEK:s laddare skiljer sig en del jämfört med andra laddare.

När batteriet är fulladdat så går laddaren över till en sorts "pulsladdning". I detta fall handlar det om att laddaren är i en typ av standby och övervakar batteriets spänning, när spänningen sjunker till ett visst värde så slås laddaren igång och laddar med den spänning som kördes sist.

Då batteriets spänning har kommit upp till laddarens laddspänning så går laddaren över till övervakning igen. På så sätt blir underhållsladdningen en form av pulsladdning kan man säga.

Det går även bra att låta laddaren vara inställd i läge 3 också, det är egentligen när man kommer att ha laddaren inkopplad väldigt länge som det är bättre med läge 2. Läge 3 har 0,3 V högre spänning och det är bla för att få bättre laddning av ett batteri vid kallare temperaturer eftersom batteriet får svårare att ta emot laddning ju kallare det är.

Vissa AGM-batterier rekommenderas det faktiskt att använda läge 3 för att få batteriet riktigt toppladdat, men hur stor skillnad det blir jämfört med läge 2 vet jag dock inte. smile

Okej, bra info där..den står iaf på läge 2 nu smile

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang