3434
Sök

Bmw 520i tvär dog och vägrar starta igen

193 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Som sagt, var ute och körde igår med min bmw så låg jag på 2an lugnt så bara tvär dör bilen precis som om jag skulle få ett "kärring" stopp men så var det inte, skulle starta den men det går inte är precis borta.
Den går runt när man drar runt nyckeln så motorn går endå runt och så.
Gnista är det "ibland" kollade igår precis efter den dött då var det fin gnista så idag när min polare o jag kollade lite så var det dött, Bensin får den med.

Någon som har något tipps på vad det kan vara?

Det är en Bmw 520i E34 från 88

tacksam för svar.

Mvh


Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
5 december 2009
#2
Låter som samma problem jag hade med min förra 320i, då var det vevaxelgivaren som hade gett upp.
Parata med din lokala BMW verkstad, dom kan nog hjälpa dig.

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 december 2009
#3
vet inte hur pass mkt givare de är på gammla bmws men andra bilar brukar ha en förmåga och inte vilja gå när vissa givare inte funkar tex kamaxel givare impulsgivare svänghjul osv...

så fråga på nån verrkstad som specificerar sig på bemmers big_smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 december 2009
#4
Kan du höra om bensinpumpen "surrar" till när du vrider på tändningen (det skall den göra)? Om inte börja med att knacka på bränslepumpsrelät...Hjälper inte det kan man bygla rätt stift i sockeln o "tvångsmata" pumpen, om inte pumpen går då har den gissningsvis gett upp (förutsätter att dess säkring e hel naturligtvis). Sedan kan du kolla om du har gnista genom att ansulta ett 7:e stift på valfri cylinders tändstiftskabel o jorda stiftets gängor mot ventilkåpan, lägg stiftet så det ser det från förarplatsen. Gör ett startförsök, det skall gnistra från stiftet, om inte kan det vara tändspolen eller att tändpsolen inte får ström. Mät upp 12V matningen till spolen så att den verkligen får ström. Efter det kan man kolla vevaxelsensorn som sitter i motorns kamremsände, mot svängningsdämparen, den kan oxå ha gett upp som föregående talare skriver. Jag är osäker på om du får gnista om vevaxelsensorn gett upp, gissar på att om den sensorn e kass så ger bilen antingen ingen gnista eller så får spridarna ingen signal...
Spridarna kan man oxå kolla så de funkar men det är lite knivigare, men generelt kan man säga att om det osar bensin från cylindrarna efter att ha nött på starten i ca 20 sek så bör de fungera som de skall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

193 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#5
Tror kamremmen gått av, tog bort fördekar locket och rotorn snurrar inte, villken den ska eller hur?


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 december 2009
#6
Knoppen: Rotorn skall inte gå att snurra på bara för man tar av fördelarlocket...Minns inte riktigt hur det är på E34 520i med M20 men jag har för mig att rotorn sitter monterad direkt mot kamaxeln så att säga, eller så har du fördelaren på förarsidan längst fram på motorn, men jag gissar på att den sitter på kammen. Och även om remmen skulle vara av så är det rätt trögt att snurra på kammen genom att hålla i rotorn endast...Ta bort kamremskåpan så ser du om remmen är hel eller inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

193 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#7
den var av. vet inte om det är värt att renovera bilen eller inte. har en Ford Escort 96a med som står med rasad låda som ska in ny låda i bara och jag har allt som behövs för att byta den låda osv. vet inte vad man ska sattsa på.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 december 2009
#8
knoppen skrev:
den var av. vet inte om det är värt att renovera bilen eller inte. har en Ford Escort 96a med som står med rasad låda som ska in ny låda i bara och jag har allt som behövs för att byta den låda osv. vet inte vad man ska sattsa på.

BMWn såklart smile M20b20 toppar är ju inte direkt dyra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 024 Inlägg
6 december 2009
#9
Kolla med denna killen, han brukar ha det mesta på lager till bmw    http://www.fiddesgarage.se/

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 december 2009
#10
Surt...Nåja. Kolla på tex www.returbilen.se de har billiga delar. Förmodligen har du "bara" krökt några ventiler, kolvarna brukar klara sig även om det naturligtvis blir märken i de...Nu har du "chanse" att göra en topprenovering, dvs skruva av toppen, ut med samtliga ventiler, byt de som är krokiga, slipa in alla ventiler. Kolla så vipparmarna ser bra ut, kammen likaså, byt suspekta vipparmar. Tryck dit toppen med nya packningar, ny rem o spännrulle så rullar du vidare. Du kan få tag i kompletta M20B20 toppar för ca 1" kr, kanske max 2" för packningar, kamremsats mm...Är bilen i bra skick i övrigt o ingen rostholk så skulle jag laga den iaf, i annat fall skulle jag köpa en annan, Forden e inget att satsa på den heller om den nu inte är rostfri vilket jag betvivlar starkt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

193 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Surt...Nåja. Kolla på tex www.returbilen.se de har billiga delar. Förmodligen har du "bara" krökt några ventiler, kolvarna brukar klara sig även om det naturligtvis blir märken i de...Nu har du "chanse" att göra en topprenovering, dvs skruva av toppen, ut med samtliga ventiler, byt de som är krokiga, slipa in alla ventiler. Kolla så vipparmarna ser bra ut, kammen likaså, byt suspekta vipparmar. Tryck dit toppen med nya packningar, ny rem o spännrulle så rullar du vidare. Du kan få tag i kompletta M20B20 toppar för ca 1" kr, kanske max 2" för packningar, kamremsats mm...Är bilen i bra skick i övrigt o ingen rostholk så skulle jag laga den iaf, i annat fall skulle jag köpa en annan, Forden e inget att satsa på den heller om den nu inte är rostfri vilket jag betvivlar starkt.

Bmw är rostfri och Forden med då det är Gotlands bilar, Dvs körda utan salt.

svårt beslut.



Sök