Vevaxel ger signal till motorstyrningen om i vilket "läge" vevaxeln befinner sig, detta för att kunna pricka styrningen av tändning/sprut (har jag för mig!), Var den sitter på din motor har jag ingen aning om, men är det likadant block på din -98a som på de tidigare 2L snurrorna (ganska troligt!) så sitter givaren under/bakom oljefiltret, man måste ta bort främre motorfästet (stötta motorn underifrån!) samt oljefiltret så kommer man åt. En trilskande vevaxelsensor brukar ofta göra att bilen tjuvstannar under gång. I ditt fall skulle jag för att vara på den säkra sidan läsa av felkoderna (en trilskande vevaxelsensor borde rimligtvis lämna en felkod), det kan ju även tänkas vara startspärren som inte släpper som den skall (borde isf finnas felkod om detta med)
Edit: I klartext: Testa med reservnyckeln först. Och köp ett oljelock till motorn ASAP (att den saknas gör att luftcirkulationen i motorn funkar inte som den skall vilket kan leda till att motorn får sämre/lägre tomgång, förutom att olja kan stänka ut o se till att hela motorutrymmet blir härligt oljigt så småningom, för att inte tala om risken att köra slut på oljan...)
Senast redigerat av dawwe (12 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure