3566
Sök

Startproblem GOLF 4

3 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Jag har en golf 4 -98 som rullat runt 21k mil. Bilen används ungefär en gång i veckan annars står den i ett varmt garage. Den har alltid startat utan problem senast 5 dagar sen. Men idag när jag vred om nyckeln starta han i en sekund sen dog han. Provade igen och denna gången gav jag mycket gas men han dog igen tredje försöket samma sak. På fjärde försöket starta motorn inte alls.

Radio å liknande fungerar så batteriet verkar fungera och startmoter surrar så antar den inte ska vara problemet. Har kollat säkringar och det ser bra ut på den fronten. Men där slutar min kunskap om bilar. Jag vet itne hur jag ska gå vidare.

Värt att nämna är att när jag öppnade motorhuven såg jag att motorolje locket saknades!? Kanske kommit in vatten?

Kan någon kunnig själ hjälp mig?

3 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Okej kan du förklara lite mer är du snäll? Var sitter den? Är den lätt att byta? Vad har den för funktion?

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2009
Vevaxel ger signal till motorstyrningen om i vilket "läge" vevaxeln befinner sig, detta för att kunna pricka styrningen av tändning/sprut (har jag för mig!), Var den sitter på din motor har jag ingen aning om, men är det likadant block på din -98a som på de tidigare 2L snurrorna (ganska troligt!) så sitter givaren under/bakom oljefiltret, man måste ta bort främre motorfästet (stötta motorn underifrån!) samt oljefiltret så kommer man åt. En trilskande vevaxelsensor brukar ofta göra att bilen tjuvstannar under gång. I ditt fall skulle jag för att vara på den säkra sidan läsa av felkoderna (en trilskande vevaxelsensor borde rimligtvis lämna en felkod), det kan ju även tänkas vara startspärren som inte släpper som den skall (borde isf finnas felkod om detta med)

Edit: I klartext: Testa med reservnyckeln först. Och köp ett oljelock till motorn ASAP (att den saknas gör att luftcirkulationen i motorn funkar inte som den skall vilket kan leda till att motorn får sämre/lägre tomgång, förutom att olja kan stänka ut o se till att hela motorutrymmet blir härligt oljigt så småningom, för att inte tala om risken att köra slut på oljan...)
Senast redigerat av dawwe (12 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Jag har inte reservnyckeln här av någon anledning den är i en annan stad... Men borde inte startspärr lampan blicka om det var startspärren som krångla? Det gör den inte iaf..

Felkoder säger du? Var kan man avläsa sådana?

Jag kan nämna nu att när ja vrider nyckeln så slocknar allting tills ja släpper tillbaka nyckeln, kanske batteriet som inte orkar starta? Kan även nämna att varje gång jag vrider nyckeln ställer sig klockan på 00:00 och tripmätaren ställde sig på 0.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2009
leial skrev:
Jag har inte reservnyckeln här av någon anledning den är i en annan stad... Men borde inte startspärr lampan blicka om det var startspärren som krångla? Det gör den inte iaf..

Felkoder säger du? Var kan man avläsa sådana?

Jag kan nämna nu att när ja vrider nyckeln så slocknar allting tills ja släpper tillbaka nyckeln, kanske batteriet som inte orkar starta? Kan även nämna att varje gång jag vrider nyckeln ställer sig klockan på 00:00 och tripmätaren ställde sig på 0.

låter som batteritorsk

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Sök