Turbo, wastegate, pysventil, dump, mm

metabolic85
11 december 2009 · 8 Inlägg

tjena är ny på detta här med turbo. har en mk3 supra och vill ha lite förklaringar till denna.. sitter det orginl wastegate på bilen? vad menas med pysventil? alla förklaringar är välkomna.

tack på förhand

MoffeGreven
11 december 2009 ·

Intern wastegate sitter på dom flesta turbos, bör göra de på din.

Pysventil så sätter du som en ventil på en slang mellan kompressorhuse o tryckklockan (wastegaten) så kan du ställa trycket.

Senast redigerat av MoffeGreven (11 december 2009)

Marlboroman
11 december 2009 · 8 233 Inlägg

Ja, det sitter en wastegate på din bil och den styr laddtrycket.

En pysventil använder man för att kunna reglera wastegaten. Man kan använda den för att göra så att wastegaten kan tillåta ett högre tryck. Pysventiler finns i olka former från dem billiga man köper på vvs-butiken till elektroniska och dyarae som antingen sitter originalmonterade i vissa bilar eller som monteras i efterhand.

Men ett alllmänt tips: googla. Faktiskt, det lär gå lättare att hitta nåt vettigt att läsa på själv.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
metabolic85
11 december 2009 · 8 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ja, det sitter en wastegate på din bil och den styr laddtrycket.

En pysventil använder man för att kunna reglera wastegaten. Man kan använda den för att göra så att wastegaten kan tillåta ett högre tryck. Pysventiler finns i olka former från dem billiga man köper på vvs-butiken till elektroniska och dyarae som antingen sitter originalmonterade i vissa bilar eller som monteras i efterhand.

Men ett alllmänt tips: googla. Faktiskt, det lär gå lättare att hitta nåt vettigt att läsa på själv.

vart hittar man denna på bilen?  jag vet att det låter dumt men är helt ny på turbo

meatos
11 december 2009 · 424 Inlägg

Den sitter i direkt anslutning till turbon. Som sagt googla massa. Tror inte du lär dig så mycket av att ställa massa frågor som är lätta att ta reda på själv. Tror inte så många vill förklara saker som är väldigt självklara om man nu bara letar info.

MoffeGreven
11 december 2009 ·
RannerKing www.LynxTalk.se
11 december 2009 · 420 Inlägg

Inlägg bortra pga totalt fel info...

Senast redigerat av RannerKing (11 december 2009)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
meatos
11 december 2009 · 424 Inlägg

RannerKing skrev:
Det gör dom väl! Var har du fått det ifrån? Väldigt "proffsigt" svar av en riktig motortrimmare....
Pysventiler/dumpventil finns på de flesta turbomotorer och avlastar turbon då du släpper gasen
efter en gaspådrag. Hör absolut hemma på en turbomotor skulle jag säga.

För att inte tala om kompressor, som ger ett konstant tryck, utöver atmosfärtrycket.
Där är jag dock inte insatt i ämnet och ska således inte uttala mig, vilket många andra också ska tänka på...

Neej pysventil det är en sak. dump en annan. vanligt missförstånd bland nya bilägare.

meatos
11 december 2009 · 424 Inlägg

Lind4hl skrev:
Nu är du allt yte och cyklar..

pysventil och dumpventil är 2 helt olika saker!

en dumpventil släpper ut (eller återcirkulerar luften)för att turbon inte ska "stalla" när du släpper gasen.

En pysventil däremot, är en fuskmanick som släpper in lite luft i vacuum/tryckslangen till Wastegaten, som lurar Wastegaten att inte öppna= högre laddtryck.

men Ecu.n tror fortfarande att du åker på orginal laddtryck och därmed kompenserar inte Bränsle/tändnin, vilket resulterar i spikningar osv.

Ta reda på fakta innan du säger något!

+1!!

RannerKing www.LynxTalk.se
11 december 2009 · 420 Inlägg

Ber så mycket om ursäkt för detta. Med andra ord tror allt för många att det är samma sak?
Samt så är det konstaterat att man inte ska hänga på forum när man tagit ett par kalla,
blir på tok för mycket felläsningar.

Men som sagt ber om ursäkt för inlägget...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
metabolic85
13 december 2009 · 8 Inlägg

MoffeGreven skrev:
http://www.gtfours.co.uk/pics/turbo/165/wastegate_open.jpg

Där har du interna

då vet ju till och med jag vart den sitter:P.. ursäkta dessa kanske självklara frågor för er, men man ska ju lära sig någonstans.

Mr_EmCom Med.lem
13 december 2009 · 3 759 Inlägg

metabolic85 skrev:

MoffeGreven skrev:
http://www.gtfours.co.uk/pics/turbo/165/wastegate_open.jpg

Där har du interna

då vet ju till och med jag vart den sitter:P.. ursäkta dessa kanske självklara frågor för er, men man ska ju lära sig någonstans.

Har du inga motorinstresserade kompisar som kan visa?

Men som dom andra sa. googla, det blir mindre pinsamt sen när du inser vad du frågat om sen när du lär dig tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
red442
13 december 2009 · 63 Inlägg

Kan/ska ju aldrig vara pinsamt att ställa en fråga..
och om någon tar tid på sig att svara kan vi vara fler som lär oss av det. Är det inte det som är det fina med forum?
Är absolut ingen turbospecialist och därför inte rätt man att svara .. men här är vad jag hittade på wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Turbo


http://img367.imageshack.us/img367/2788/engfronthighsmall0py.jpg

Senast redigerat av red442 (13 december 2009)

Xuri One Man Clan
13 december 2009 · 4 287 Inlägg

Lind4hl skrev:
Nu är du allt yte och cyklar..

pysventil och dumpventil är 2 helt olika saker!

en dumpventil släpper ut (eller återcirkulerar luften)för att turbon inte ska "stalla" när du släpper gasen.

En pysventil däremot, är en fuskmanick som släpper in lite luft i vacuum/tryckslangen till Wastegaten, som lurar Wastegaten att inte öppna= högre laddtryck.

men Ecu.n tror fortfarande att du åker på orginal laddtryck och därmed kompenserar inte Bränsle/tändnin, vilket resulterar i spikningar osv.

Ta reda på fakta innan du säger något! och hänger ut mig att inte kunna något om detta..

En pysventil pyser ut trycket (lurar),, om du har 1 bar till ventilen så efter den har du tex 0.5 bar dvs de krävs högre laddtryck innan man får samma tryck till wgN igen så den kan övervinna fjäderkraften.

De beror lite på hur stark fjädern i wgN är för om den är för mjuk så öppnar ventilen pga av avgastrycket å inte Luftrycket till wgn.
Om inte så krävs de kanske 1.5 bars laddtryck till pysventilen för att de efter pysventilen ska gå samma luftryck som orginal för att öppna den.

angående ditt svar på ecun så beror de helt å hållet på, dom flesta styrsystem har mapsensor eller Lmm å dom känner av hur mycke bränsle som går åt till luftmängden. sen kanske dom inte kan kompensera så mycke eller har begränsningar i tändkurva etc.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
red442
13 december 2009 · 63 Inlägg

En liten detalj till förklara gärna förkortningar som wgN o ecu osv(och så vidare)...

Senast redigerat av red442 (13 december 2009)

Xuri One Man Clan
13 december 2009 · 4 287 Inlägg

red442 skrev:
En liten detalj till förklara gärna förkortningar som wgN o ecu osv(och så vidare)...

Wgn= wastegateN,
Ecu = engine control unit, Motorstyrenhet helt enkelt
Pysventil = Bontrimm wink

Ja ni får la fortsätta :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang