3079
Sök

Byta lampor i instrumentpanelen i v70n -01

6 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Finns det någon som kan med bilder eller utförlig text beskriva hur man monterar ner/dit hastighetsmätare,varvräknare osv...  för ev lamp byte på en V70n -01:a

664 Inlägg
13 december 2009
Minus99 skrev:
Finns det någon som kan med bilder eller utförlig text beskriva hur man monterar ner/dit hastighetsmätare,varvräknare osv...  för ev lamp byte på en V70n -01:a

Hejsan, är det inte lite liknande för att demontera 850 / tidiga V70, att man måste demontera "locket" på intrumentpanelen? Jag skulle rekomdera att du köper en Haynesbok. Dom är riktigt bra enligt mig, tycker dock dom var bättre förut. Men det är bra att kunna på, så minskar risken att man gör fel och något går sönder när det är en så pass ny bil. Den är ju inte ny, men till skillnaden från 740 så är den FRAMTID smile.

664 Inlägg
14 december 2009
Har du kommit på hur man gör?

6 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Nope inte kommit på hur man gör. blir väl att pilla sönder bilen på eget bevåg till helgen antar jag.

6 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Dä är väl ett helt gäng som antagligen har bytt instbelys på sina v70n:er men tydligen ingen som vill dela med sig av kunskapen?

664 Inlägg
14 december 2009
Ja, men eller hur, men alltså jag tror det är som på 850:n. Vet du hur man gör det? Ta det försiktigt och prova dig fram lite smile.

977 Inlägg
14 december 2009
Det är lätt gjort. Tror till och med att det finns en tråd om detta med bilder.

664 Inlägg
14 december 2009
-ekgbg- skrev:
Det är lätt gjort. Tror till och med att det finns en tråd om detta med bilder.

Ja, men det är ju lätt gjort att byta motor på en formel-1 motor för vissa, bättre om man kan förklara lite smile, annars känns det ju lite som om man dum-förklarar den osm skrivit forumet, inget illa menat, men ändå smile.

977 Inlägg
14 december 2009
Lugnt. Höll på att leta efter tråden men hittade inte den. Inte lätt att förklara då jag inte vet vad delarna heter men vi gör ett försök så kan du skicka ett PM om du inte förstår hur jag menar.

1. Lossa på "locket" uppe på ratten.

2. Dra sargen som sitter mot mätarhuset emot dig. Den sitter ihop med "locket".

3. För säkerhetskull kan du koppla bort batteriet.

4. Mätarhuset sitter med två st torx om jag inte minns fel. En upp till höger och en till vänster. Möjligt att det sitter med två st till. T25 är det.

5. När du fått loss skruvarna kan du dra ut mätarhuset en bit och koppla bort sladden som sitter i.

6. Sen är det bara att byta dioderna.

Tänk på att sätta de åt rätt håll. Annars lyser de inte. Så skruva inte dit allt innan du sett att de lyser.

Hoppas att jag va till nån hjälp. wink
Senast redigerat av -ekgbg- (14 december 2009)

6 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Ä mä på allt utom "locket" :s
Är dä "hela" instrumentbrädan eller just ovanför ratten.

977 Inlägg
14 december 2009
Nä alltså ovanpå ratten. Det är alltså plastkåpan som är ovanpå blinkersspaken. Bara att ta tag och dra rakt upp.

Ska du sätta i original lampor eller dioder?
Senast redigerat av -ekgbg- (15 december 2009)

977 Inlägg
15 december 2009
Om du inte redan visste det så är det T5 dioder i mätarhuset.

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Okej ja fattar....nu. Lite slö i protesen idag bara. hmm
Vet inte en vad jag ska byta till?
Är det stor skillnad på lampor eller diod och får inte bilen spel mä dioder.
satte in i park och sidospeglarna men efter ett par veckor tändes dom inte alltid.
Är det bara att dra ut kontakterna i instrumentet eller blir dä felkoder?
Går det att plock bort plasten så att man kommer åt mätartavlorna?
Senast redigerat av Minus99 (15 december 2009)

977 Inlägg
15 december 2009
Sidospeglarna måste säker programmeras hos Volvo för att funka helt hundra. Nä du får inget felmeddelande. Jag fick inget i alla fall. Men många rekomendrar att man kopplar ifrån batteriet när man håller på. Många som byter till blå dioder för att de tycker att det e snyggare. Finns ju även andra färger.

Varför ska du plocka bort plasten så du kommer åt mätartavlorna? Det e klart man kan göra det. Räcker med en liten skruvmejsel.
Senast redigerat av -ekgbg- (15 december 2009)

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Där det finns plats för motivlack där ska dä målas. smile
Plus ev kromringar.
Jopp har hört dä mä batteriet ja oxå.
Tog bort CCM:en för att titta hur den å stereon/telefonen satt.
Å då fick jag höra att ja inte skulle dra ur kontaktstycket, just för att den kan dö då.

1 585 Inlägg
15 december 2009
Du kan kika in i min projekt tråd om du vill, där har jag lite bilder på när jag bytade lampor i min Volvo S70 2.5T -98, bör vara likadant i din V70 iallafall ganska så likt. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 04&p=5

Edit: Sorry såg nu att de handlar om de nyare V70, då lär det skilja sig en hel del.
Senast redigerat av Jolle87 (15 december 2009)

977 Inlägg
15 december 2009
Minus99 skrev:
Där det finns plats för motivlack där ska dä målas. smile
Plus ev kromringar.
Jopp har hört dä mä batteriet ja oxå.
Tog bort CCM:en för att titta hur den å stereon/telefonen satt.
Å då fick jag höra att ja inte skulle dra ur kontaktstycket, just för att den kan dö då.

Ja den plasten kan du lätt lossa på. Jag har nämligen haft loss den och lackerat den. Ska beställa de breda mätarringarna. Har "plasten" från en 05:a liggandes hemma med original kromringarna.

Sök