3911
Sök

940 ltt utan vevhusventilation

Flickspanare
728 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Tjena, hur uppträder en 940 Ltt b230fk när man tagit av slangen uppe på insuget till vevhusventilationen och pluggat denna? MVH

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 758 Inlägg
12 december 2009
Har du pluggat insuget eller vevhusventilationen?
Pluggar du insuget och låter vevhusventilationen gå rätt ut i luften händer inget farligt med motorn. Däremot släpper du ut en massa oförbrända kolväten och annat mindre roligt i luften.
Pluggar du vevhusventilationen kommer övertrycket ta en annan väg ut. Har du tur trycker det upp oljestickan eller går ut genom oljelocket. Har du mindre tur skjuter det en packning med läckage som följd.

Flickspanare
728 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Det har gått ut genom wastegateslangen, har gjort 2st t-öppningar för ökat ladd, samt så har de skjutit upp oljestickan en gång. Men har satt tillbaka slangen till vevhusventilationen och så nu, hur ska motorn bete sig nu? Ibland tappar den ladd och stannar på 0.6 och typ inte orkar mera. Laddar 1.1 annars.. Är lite osäker hur detta ska gå... Och vill tillägga att det var ej jag som tog bort slangen utan en kompis när jag montera laddmätare. Hehe...

Mvh Daniel

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2009
Gaijin skrev:
Det har gått ut genom wastegateslangen, har gjort 2st t-öppningar för ökat ladd, samt så har de skjutit upp oljestickan en gång. Men har satt tillbaka slangen till vevhusventilationen och så nu, hur ska motorn bete sig nu? Ibland tappar den ladd och stannar på 0.6 och typ inte orkar mera. Laddar 1.1 annars.. Är lite osäker hur detta ska gå... Och vill tillägga att det var ej jag som tog bort slangen utan en kompis när jag montera laddmätare. Hehe...

Mvh Daniel

kan du visa bild, jag fattar ingenting.

har du dragit vevhusslangen till slangen mellan kompressorhus och WG-klocka?
har du monterat laddtrycksmätarslangen till vevhusventen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Flickspanare
728 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Gaijin skrev:

Mvh Daniel

När jag skulle koppla in en laddmätare så hade jag inget t-kors, utan då sa en kompis att vi kunde ta av slangen till vevhusventen på insuget, och koppla laddmätaren på den lediga anslutningen på insuget.. Samtidigt pluggade vi vevhusslangen..

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Gaijin skrev:

Mvh Daniel

Jag mena att olja har tryckt ut genom oljestickan en gång, och genom dem två öppningarna jag gjort i wastegateslangen. Och öppningarna har jag gjort för att öka laddtrycket.

förstår du nu? smile

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2009
Gaijin skrev:
NITROUS skrev:
Gaijin skrev:

Mvh Daniel

När jag skulle koppla in en laddmätare så hade jag inget t-kors, utan då sa en kompis att vi kunde ta av slangen till vevhusventen på insuget, och koppla laddmätaren på den lediga anslutningen på insuget.. Samtidigt pluggade vi vevhusslangen..

pluggar du den, får du tryck i vevhuset och därför trycker den ur stickan

Flickspanare
728 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Japp jo jag vet, men hur kommer följderna att vara? Hur kommer den bete sig, och vad ska jag göra för att rätta till allt?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2009
Gaijin skrev:
Japp jo jag vet, men hur kommer följderna att vara? Hur kommer den bete sig, och vad ska jag göra för att rätta till allt?

sätt allt som det var original, sen köper du ett t-kors för laddmätaern.

Flickspanare
728 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Ja jag har gjort det, satt tillbaka allt som det var.
Är de bara att köra nu eller?
Eller ska man plocka isär ic och tryckrör o göra rent?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2009
skadar ju aldrig att spola rent ic och rören, sen är det bara smacka ihop och köra

Flickspanare
728 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
skadar ju aldrig att spola rent ic och rören, sen är det bara smacka ihop och köra

Vad gör man rent ic och rör med då?
vanlig avfettning eller tar grejerna skada av de?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2009
avfettning kör jag med iallafall

Flickspanare
728 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Har du pluggat insuget eller vevhusventilationen?
Pluggar du insuget och låter vevhusventilationen gå rätt ut i luften händer inget farligt med motorn. Däremot släpper du ut en massa oförbrända kolväten och annat mindre roligt i luften.
Pluggar du vevhusventilationen kommer övertrycket ta en annan väg ut. Har du tur trycker det upp oljestickan eller går ut genom oljelocket. Har du mindre tur skjuter det en packning med läckage som följd.

Vilken/vilka packningar ligger i farozonen?
Tycker inte att bilen beter sig normalt efter detta.
Har ju gjort 2st t-öppningar i slang mellan wg-klocka och turbo, från dom båda sprutar det olja när laddet är på 0.9 och man laddar på. Om jag pluggar ena t-korset så är laddet på 0.5 ca och då funkar det mestadels bra när man stampar på. Är detta normalt att det gör såhär efter såpass många dagar?
Känns ju lite skumt...

Mvh Daniel

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Ingen som har lust att hjälpa mig? sad

Mvh Eklund!
Team 0302-racing