3684
Sök

Död Ford Sierra 2,0i CLX -91

Japsare
502 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Hej hej.
Köpte mig en Sierra igår. Den gick fint i kanske 10 mil, sen vet ja inte om ja fick motorstopp lr om motorn bara dog, men ja skulle köra iväg o märkte då att bilen va död. hmm

Försökte starta den, de gick inte, försökte lite till, den startade, men lät som en fiskebåt, skramlade o lät jätte skumt, varvtalet låg hela tiden under 1000rpm.
När ja sedan tryckte ner gasen så sjönk varvtalet ännu mer, men så fort ja släppte flög de upp till 1000rpm ungefär men sjönk direkt igen, ner i boten o höll på o dö, då flög den upp igen, o se ner, o så höll den på till den sedan dog.

Tidigare ägare sa att tomgångsventilen behövde bytas men han hade en som va köpt på skroten, så den bytes o så provade ja starta den igen, men då hände ingenting, startmotorn bara gick runt.

Har inte kollat soppa pumpen o så vidare så noga än, görs när ja får sällskap ikväll lr så.
Men era tips o trix på lösningar ä till stor uppskattning, några förslag??

MVH//
Senast redigerat av GrEEn_NeoN (15 december 2009)

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2009
Så där betedde sig min Passat -95 när tändspolen var helkass...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Japsare
502 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Så där betedde sig min Passat -95 när tändspolen var helkass...

Okej hmm bra o veta dock, alla möjliga fel ä värda o kolla tills bilen funkar.

-My Way - Side Ways!-

Japsare
502 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Om nån sierra kunande vet om soppa pumpen lr så ska låta kan ja säga att den antagligen inte gör de, kan ja ha hittat felet då?

mvh//

-My Way - Side Ways!-

2 021 Inlägg
15 december 2009
GrEEn_NeoN skrev:
Om nån sierra kunande vet om soppa pumpen lr så ska låta kan ja säga att den antagligen inte gör de, kan ja ha hittat felet då?

mvh//

För o va säker kan du ju prova o lägga direktström på den o se om den går, men nej, om den inte låter så är den troligtvis trasig.

Majestas
1 319 Inlägg
15 december 2009
Det kan mkt väl vara TPS;en... ( Trottelgivarsensorn )... den sitter i ett kontaktstycke vid spjällhuset.. prova dra ut den kontakten och se om den startar och beter sig bättre...

Hade det problemet på min i sommras, startade och gick klockrent kall.. men när den var varm o man skulle starta så betedde den sig på ett liknande sett som du beskriver, särskillt det där "skramlande" ljudet, och varierande tomgång...

Jag köpte en ny sensor på skroten för en 100:ing... även en TPS från den äldre sierra modellen ( singel kammen ) fungerar, dem är exakt samma.

Team VeboTrim

Japsare
502 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
De verkar som om de ä soppa pumpen lr krocksensorn som krånglar, ska koppla förbi krocksensorn o se om den startar, om inte så ä de antagligen pumpen som måste bytas

-My Way - Side Ways!-

Sök