3633
Sök

Seat Toledo. -94 tappar aceleration/tändning nu vill den inte starta

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Hejsan jag har en Seat Toledo -94 som har börjat krångla ordentligt. Jag har haft samma problem förut men inte i samma utsträckning.

Problemet!
Förut när jag har startat bilen så har den hoppat till lite vid 2500rpm på 2an-3an direkt efter start. Men så fort jag har kommit upp i 3an - 4an så har det slutat och sedan inget mer med det.

Men nu är det nått helt otroligt galet. När jag åker i oavsett vilken hastighet eller växel så hoppar den och tappar acceleration. Den bara rullar som om man stängt av den. Men rätt som det är accelererar den igen. Jag antar att den misständer. (Är inte så jätte haj på detta man lär ju sig allt eftersom)
Och om man kommer ner till 1000-1500rpm så dör den i låg hastighet. Samma sak om man ska starta den efter att den har dött så får man varva som en galning för att den inte ska dö. Och man får inte släppa heller. Det låter ju som man är en döv gubbe på 85 som kör.

Jag har felsökt lite. Detta är vad jag har gjort. Nya tändstift böt jag strax innan, det började krångla ordentligt. Men det var samma mindre problem med de gamla. Sedan kollade jag på tändkabeln från tändspolen till Fördelaren. Kontakten som gick in i tändspolen var knallblå (ärgat). Men idag har jag gjort rent den och även kontakten i själva tändspolen. Men samma problem kvarstår.

Jag ska köpa en ny kabel i veckan när jag får pengar, men jag tror ju inte att enbart den skulle vara problemet. Det borde ju vara bättre efter jag rengjort. I alla fall gått tillbaka till det gamla. Kan tändspolen vara kass eller vad är mest troligt?

/Simon
Senast redigerat av xeroz18 (17 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 november 2009
byt stift kablar rotor fördelarlocket tändspolen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 november 2009
om den misständer så brukar det smälla som fan med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Nä smäller gör det inte. Den bara tappar kraft/ingen acceleration. Tändsstiften är bara 3V gamla. Och jag hade samma problem innan jag men det var inte mycket som nu.

Jag får väl börja med det billigaste först. kablar, rotor osv.

Jag tror mest på att tändspolen är halvkass. Hur vet man att den är det, kan man kolla på något sätt.

/Simon

5 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Tjenare jag ändade precis rubriken. Och som det står så vill den INTE STARTA mer. Den bara dog när jag närmade mig en korsning. Bensin finns i bilen och Den ena pumpen i alla fall låter och har sig. Ska köpa delar imorrn så om SKRIV vad ni tror att den mest sannolika felet är. Känslan när man kör är att man tappar tändningen och att den rullar mot undergången men sen accelererar den igen.

/Simon

The One & Only
31 Inlägg
17 december 2009
Placeringen av motorstyrdonet "boxen" är väl inte den bästa på din.. (?) Sitter i vattenavrinningsbaljan, "under torkarna" ?? Löv o skit + regn = vattenfylld ECU!

Kolla efter oxid i kontaktstycket eller på/under boxen..
Hitta en sån på skroten kan vara svårt, gått åt en del sad

Tändspolen är av hög prio! (har kanske missat i texten om du redan bytt den)

// C

[-> The one And Only <-]

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2009
VW (ja Seat med för den delen då det är samma prylar i bilarna) mellan typ 90-97 hade vissa bekymmer med tändspolarna. Bekymret ligger i att spolen sitter ofta monterad mot torpedväggen o får därför något undermålig kylning,vilket tids nog leder till att ständspolen dör, mer regel än undantag, frågan är bara NÄR det händer...Råkade ut för ett liknande fenomen efter motortvätt, bilen startar fin fint, på väg hem ca 2 km hemifrån börjar den hacka o ha sig, till slut dör den...Ibland gick den igång efter långt nötande men gick som en traktor...Blev bogsering. Väl hemma smacka jag dit min reservspole o allt var frid o fröjd. Så mitt tips är helt klart: Kontrollera tändspolen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök