3250
Sök

Funderingar Angående trim till 1.8ts. Kolla gärna in och hjälp mig.

*GULAN*
647 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Jag skall trimma min A3 1.8tsq. Jag skall lämna in bilen för uppgradering av chippet på måndag då får den 210 hk orginal är det 180 hk.

1:Jag tänkte byta luftfilter på den också. Nån som vet vad som är bra och vad som är dåligt angående filter? Plus hur man skall ha den? Tex avskärmad eller inte avskärmad osv.

2:Jag funderar på att lägga in en pysventil också? Men jag kan inget om pysventil, typ var den skall sitta, vad som är bra och dåligt med den och vad den har för funktion?

3:Jag undrar också vad Wastegate och downpipe är för nåt, Vad dom har för funktioner, Om man får några hk ifall man pillar med dom eller så?

4:Avgassystem. Jag undrar om det spelar nån roll ifall man bygger ett eget avgassystem eller att man skall köpa färdiga typ från Ferrita el simons eller liknande. Undrar också om det spelar nån roll ifall man byter katten eller inte. Måste man programera om nånting när man byter katten eller avgassystemet. Typ liknande.

5: Om ni själva har några bra ideer så är ni välkomna att höra av er till mig. Skriv gärna till mig angående detta Och även om stylingtillbehör.

MVH: Mr_persiano
Senast redigerat av mr_persiano (9 september 2006)

550 Inlägg
9 september 2006
1: Det är större risk att man sabbar Lmm med sportluftfilter men man minskar spoolup tiden radikalt. Jag kör JR filter i orginal burk fungerar bra.

2: Pys ventil kan du glömma det är bara om man vill öka effekten utan att mappa om bilen. Men ditt M-styrdon tycker inte om det så lägg det på hyllan.

3: Downpipe = främre avgasrör. Men folk tycker  att det låter tuffare och säga downpipe. Jag tycker det är löjligt.

4: Främre rör är en STOR stypning. Byt avgas från turbo och bak så får du MYCKET bättre snurr i maskinen plus att du sparar turbon eftersom att du blir av med värmen.

Några 210 hk lär du inte få på att bara att chippa. Det är optimist siffror. Intercoolen bottnar redan vid 180hk. Turbon klarar max 200 hk.

*GULAN*
647 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
The_Dude skrev:
1: Det är större risk att man sabbar Lmm med sportluftfilter men man minskar spoolup tiden radikalt. Jag kör JR filter i orginal burk fungerar bra.

2: Pys ventil kan du glömma det är bara om man vill öka effekten utan att mappa om bilen. Men ditt M-styrdon tycker inte om det så lägg det på hyllan.

3: Downpipe = främre avgasrör. Men folk tycker  att det låter tuffare och säga downpipe. Jag tycker det är löjligt.

4: Främre rör är en STOR stypning. Byt avgas från turbo och bak så får du MYCKET bättre snurr i maskinen plus att du sparar turbon eftersom att du blir av med värmen.

Några 210 hk lär du inte få på att bara att chippa. Det är optimist siffror. Intercoolen bottnar redan vid 180hk. Turbon klarar max 200 hk.

Vad menas med Lmm, spoolup och mappa bilen?

Så du menar att min turbo endast klarar av 200 hk och inte mer????
Men varför säger dom som chippar att man får ut en visst effekt då om det inte stämmer???

550 Inlägg
9 september 2006
Lmm= luftmassemätare. Spoolup är hur fort turbinen i turbon spinner upp till önskat varv. Mappa är när man ändrar programvaran i styrdonet utan att fysiskt byta E-promet.

Alla Trimfirmor vill sälja sina produkter, Och det gör man med mördande reklam. Din bil kanse klarar att lämna 210hk med det är i ca 2sek sen är insugsluften för varm. mottrycket för högt o.s.v
Om man vill ha 210 hk hela tiden under belastning så klarar inte orginal delara det. Kolla min profil och se vad jag bytt så får du en uppfattning om vad det handlar om. Om du har frågor så kan du få mitt Tel nr om du undrar med ingående.

*GULAN*
647 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
The_Dude skrev:
Lmm= luftmassemätare. Spoolup är hur fort turbinen i turbon spinner upp till önskat varv. Mappa är när man ändrar programvaran i styrdonet utan att fysiskt byta E-promet.

Alla Trimfirmor vill sälja sina produkter, Och det gör man med mördande reklam. Din bil kanse klarar att lämna 210hk med det är i ca 2sek sen är insugsluften för varm. mottrycket för högt o.s.v
Om man vill ha 210 hk hela tiden under belastning så klarar inte orginal delara det. Kolla min profil och se vad jag bytt så får du en uppfattning om vad det handlar om. Om du har frågor så kan du få mitt Tel nr om du undrar med ingående.

Det var sant det du sa om pysventil och sportfilter. Det verkar inte bra det eftersom jag ville ha lite pys ljud.
När jag chippade den idag sa dom typ samma grejer som du berätta.

Då vet jag vem jag skall fråga nästa gång.

550 Inlägg
12 september 2006
Alla tuning firmor lämnar glädje siffror. Men man kan ochså skita i effekt siffrorna och gå efter eget tycke. Om man är nöjd efter chippning/mappning så är det bra då kan de kvitta om man har 210hk eller 200hk, Är man inte nöjd så är det bara till att montera bättre grejor.

Sök