Laddningsfel på volvo 240 -88

Jhae_90
25 december 2009 · 118 Inlägg

Hej skulle behöva hjälp med min 240 aut -88

Skulle fixa igång belysningen i instrumentbrädan och växelväljaren och då när jag skulle sätta tillbaks lampan vid växelväljaren så kom pluskabeln till lampan mot karossen, då kom det rök från lampkontakten vid mätarhuset sen så sluta även bilen att ladda, har kollat alla säkringar och byt generator och kol men laddar fortfarande inte. Har inte hittat nån bränd kabel som jag kan se och har inte lust att riva isär alla kablar så nu vill jag veta om den kan vara nåt relä eller liknande som har pajjat för all el verkar funka och bilen går utan problem.

norpan1
25 december 2009 · 1 043 Inlägg

Tänds laddningslampan innan du startar?
Annars laddar generatorn inte.

Jhae_90
25 december 2009 · 118 Inlägg

norpan1 skrev:
Tänds laddningslampan innan du startar?
Annars laddar generatorn inte.

Den lyser med tändning på och när bilen är igång, lampan för bromsfel lyser också

Kavli Motborgare
26 december 2009 · 1 099 Inlägg

Det skall inte  vara nåt relä i den kretsen.
Från beteendet läter det som om D+ sidan på laddningsrlampan är kortsluten till jord.

-- K

Jhae_90
27 december 2009 · 118 Inlägg

Hittade felet på bilen, det var dimmern för inredningsbelysningen som hade brunnit =S tycker det är skumt att det slutar ladda för det =P

Drönirettab
27 december 2009 · 21 761 Inlägg

Jhae_90 skrev:
Hittade felet på bilen, det var dimmern för inredningsbelysningen som hade brunnit =S tycker det är skumt att det slutar ladda för det =P

Kan kanske ha påverkat spänningen till laddlampan så att det blev för låg spänning, trots att lampan ändå lyste. Jag vet inte säkert, men då finns nog också möjligheten att förmagnetiseringen till generatorn via laddlampan blev för liten och generatorn kunde inte börja ge laddning. Bara gissningar dock. smile

keski91 skrev:
Min generator laddar inte om ja inte gasar upp den till ett visst varv, sen så laddar den hela tiden. undrar vad det kan vara??

Hur höga varv måste du varva upp till ungefär?

Drönirettab
27 december 2009 · 21 761 Inlägg

Lyser laddlampan när tändningen är påslagen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang