3443
Sök

Celica 88a 16V Problem hjälp!!

146 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
Nu har jag köpt min första bil! en toyota celica fin bil tycket jag iaf det är en 88a 16V
Men ett problem har dykt upp jag har nu haft den i 3dagar men när den är kall vill den knappt gå plöddrar o går väldigt orent krävs åtskilliga försök att starta bilen och med hjälp av gasen.. gasar jag för mycket så dör den o för lite så dör den med.. sen på låga varv efter går den också mycket dåligt tills man gasar ur den..
vet inte vad jag ska göra såg att servicen skulle kosta 5600:- o den är lite mycket pengar för en suderande.. de är sånna här 10,000 som ska bytas efter 10,000mil o kostar 184:- st! nu har den gått 22760mil och böts senast 10,000 kan de vara de eller något annat? fördelarn kanske är dålig?
Vet inte vad de kan vara så snälla hjälp mig? den verkar missa nåra tändningar svårt att förklara men någon vänlig person kanske kan skriva vad de kan vara?

Tacksam för svar då jag inte är en höjdare på bilar!

146 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
Men haalå! tongue hjälp mig nudå!

163 Inlägg
25 februari 2006
kolla så tändkablarna inte är slut, rotor och fördelare kan också behöva översyn, kolla stiften när du ändå är igång.. har för mig att de där motorerna är känsliga om man inte har rätt stift... hade samma problem på min celica -87a men då var det slangen mellan lmm och insug som hade en spricka. men det kan inte vara så vanligt..

245 Inlägg
25 februari 2006
Westus skrev:
slangen mellan lmm och insug som hade en spricka. men det kan inte vara så vanligt..

Det är grymt vanligt!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

146 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
okej.. slangen mellan vad? lmm och insug? är som sagt en novis:P så lmm vet jag inte vad de är! men tack för svar!

14 Inlägg
14 september 2006
Det är slangen som går mällan luftfilter boxen (sitter på förarsidan i motorrummet) och insuger (det stora silverfärgade "röret") där imällan sitter det en stor svart "slang" som är veckad, den brukar spricka på undersidan...
Dock så har jag precis samma problem, och då har jag en ny sådan slang, ny fördelare, rotor, tändstift m.m. pluss att jag som är mekaniker har felsökt lite hemma i ca. 20h utan att hitta felet... tongue som om du kommer fram till vad som var fel på din så får du gärna berätta för mig... tongue

Varför vara praktisk när man kan vara snygg?

Supraman
2 300 Inlägg
14 september 2006
Det är bara när han är kall som du har problem.
Vet inte om det finns särskild kallstartsventil men kolla isf att den flödar och att termokontakten är som den ska.
Är den inte det så tror motorn att den är varm och bara går på dom vanliga insprutarna.
Sen så är det inte fel att gå över bilen med att byta tändelar, filter, olja, remmar osv.
gammal bil men det är det värt om du vill att den ska funka bra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök