6423
Sök

Tips om dur jag ska ställa steget!

538 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hallåhallå!

Nu ska jag alltså fösöka förklara de här, Har ett Sinus Live SLA-1500 V2 som driver 2 st Ground Zero GZHW25X i öppen 70L låda med 4" aeroport!
På steget kan jag ju då ställa basboost0-12db , Basfrekvens30-80 db, Subsonic filter0-50hz, Gain  och lowpass filter 40-180 hz!

BAsboost har jag på ungefär halva kanske lite mer
Basfrekvensen typ lika där
Subsonicfiltret har jag ställt på ca 25 hz
Gain på ca 65%
och lowpass på runda slängar 80hz

Och har provat massa annat också, men tycker inte de spelar tillräckligt djupt som jag vill att de ska göra:O

Så om någon kan förklara hur alla dom där inställningarna påverkar ljudet och ge tips om hur jag ska ställa för att få mer djupbas så vore de bra:)

TAck som fan på förhand:)
Senast redigerat av Golf2freak (3 januari 2010)

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Golf2freak skrev:
Hallåhallå!

Nu ska jag alltså fösöka förklara de här, Har ett Sinus Live SLA-1500 V2 som driver 2 st Ground Zero GZHW25X i öppen 70L låda med 4" aeroport!
På steget kan jag ju då ställa basboost0-12db , Basfrekvens30-80 db, Subsonic filter0-50hz, Gain  och lowpass filter 40-180 hz!

BAsboost har jag på ungefär halva kanske lite mer
Basfrekvensen typ lika där
Subsonicfiltret har jag ställt på ca 25 hz
Gain på ca 65%
och lowpass på runda slängar 80hz

Och har provat massa annat också, men tycker inte de spelar tillräckligt djupt som jag vill att de ska göra:O

Så om någon kan förklara hur alla dom där inställningarna påverkar ljudet och ge tips om hur jag ska ställa för att få mer djupbas så vore de bra:)

TAck som fan på förhand:)

djupbasen har "inget" med inställningar att göra..  de har me lådan att göra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
3 januari 2010
Jag hade byggt en låda med lägre avstämning och antingen 2st 4" portar eller 1st 6" port.

För övrigt bör du ha bassboosten på 0
Senast redigerat av M_icke_ (3 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

538 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
okej, men alltså du kan ju ställa så att basarna går djupare ner i registret?

Och sen en sak jag glömde fråga, Spelar de stor roll vad man har för stereo, alltså kommer de att spela bättre bas om man har en bättre stereo? För just nu har jag en sony något, som har kanske 2,5 år på nakcne om inte mer, och har nu en Alpine stereo påväg, alltså de jag menar kan en stereo göra stor skillnad på även basljudet?smile

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
16 197 Inlägg
3 januari 2010
Golf2freak skrev:

Och sen en sak jag glömde fråga, Spelar de stor roll vad man har för stereo, alltså kommer de att spela bättre bas om man har en bättre stereo? För just nu har jag en sony något, som har kanske 2,5 år på nakcne om inte mer, och har nu en Alpine stereo påväg, alltså de jag menar kan en stereo göra stor skillnad på även basljudet?smile

hur djup en bas spelar avgörs "inte" av steget (förutom subsonic filtret).. de avgörs av basarna,lådan samt avstämningen.

en bättre stereo lämnar ju säkert mer lågnivåsigal men basen spelar inte djupare för de..   har du testat att flytta lådan i bilen?

3 466 Inlägg
3 januari 2010
Golf2freak skrev:

Du kan inte ställa så att basarna går djupare, du kan bara hindra dom från att ta toner som är för djupa genom att ställa upp subsonic-filtret. alltså som att hindra basarna från att spela frekvenser under 30Hz då dom ordagrant låter skit i många lådor.

Visst kan en ny stereo förbättra ljudet men jag tror inte att du kommer vinna någon djupbas, snarare kan du få renare bas.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

538 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Okej, mena alltså lådan ska de inte vara något fel på, för den är byggd efter tillverkarens rekommendationer, men avstämmning?tongue har de med basportens längd att göra? Nej jag har inte provat flytta lådan, men menar du flytta den fram o tillbaka i bagageutrymmet, just nu står den inknuffad så lågnt de bara går emot baksätet:P

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Golf2freak skrev:
Okej, mena alltså lådan ska de inte vara något fel på, för den är byggd efter tillverkarens rekommendationer, men avstämmning?tongue har de med basportens längd att göra? Nej jag har inte provat flytta lådan, men menar du flytta den fram o tillbaka i bagageutrymmet, just nu står den inknuffad så lågnt de bara går emot baksätet:P

avstämningen e de som styr hur djupt lådan spelar.. dock ska man inte spela under högtalaren Fs värde..

testa att flytta lådan elle vända på den.

538 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Okej, men hur ändrar man avstämingen då? genom att prova olika längder på porten eller?

16 197 Inlägg
3 januari 2010
längre port elle större låda.. men testa att flytta lådan.. de kan göra STOR skillnad.

21 761 Inlägg
3 januari 2010
Golf2freak skrev:
70L låda med 4" aeroport!

Hur lång är porten?
Är 70 liter själva byggvolymen?

Sök