1896
Sök

hästkrafter

18 Inlägg
15 november 2005
ludde__mannen skrev:
Kanske  bara är jag som tycker men kan du inte skriva en enklare förklaring direkt här? Annars har jagingete emot att få det !!

Ska försöka så gott jag kan då.

Att kraft och effekt hör ihop, vet ju alla om (hoppas jag), men hur hör då dessa ihop? Kraft är alltså vridmoment(nm) och effekt är kilowatt(kw)

för att kunna räkna ut antalet kw, så räknar man nm*rpm*pi/30 000=kw
för att kunna räkna ut antalet hk, vridmoment x rpm / 5252= hk

Men varför lägger man till då rpm(varvet)? joo är så att varvet är ju det som gör effekt, alltså hur fort det går för motorn att utveckla denna kraft. Och det är DET som är intressant, hur fort klarar motorn av att utveckla kraften, inte att den kan utveckla så mycket kraft.

Och varför är det så då? Ett enkelt exempel är tex. hävstångskraften. Jag kan säga att det är inte många på detta forum som fixar att utveckla med sin egen kropp 1kw. Men den som inte fixar 800nm här kan ju kolla nedanför så tror jag ni fixar det!
Du kan exempelvis ta ett ohyggligt långt spärrskaft, säg 2 m, dra i det med dina mekararmar med en kraft av säg 40 kg, motsvarande 40*9.82 = 393 N och därmed få till ett vridmoment på 2 m * 393 N = 796 Nm.

För att bara nämna en F1 bil och deras vrid, anta att en F1 bil varvar 19 000(vilket är ganska normalt för dom) och där har dom då ca. 900hk.
Det ger formeln 900*5252/19000 = nm = 248nm
Den som då påstår att dom accar ifrån en F1 bil med sina 250 dieselhk och 600 nm, jo tjena.

Är alltså effektkurvan som är intressant, inte vridkurvan!

Varför nämns då vridet? Är ju så att det visar ju vars någonstans körbarheten ligger i motorn, alltså varsnånstans bilen har som bäst förbränning osv. Även intressant för att se fyllnadsgraden då dippar och toppar syns bättre på denna kurva, men ur prestanda synpunkt så ska man kolla på effektkurvan!

Hoppas du förstår lite mera nu?

10 287 Inlägg
15 november 2005

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 november 2005
Vridmoment (Nm) viktigare än kraft (hk) enligt mig.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

39 Inlägg
16 november 2005
En bra grundregel som jag läste på http://forum.savarturbo.se är att ju mer du kan desto billigare blir det att trimma .Så att skaffa sig mycket kunskaper är en bra början . här är en bra länk att börja med http://hem.bredband.net/b132378/

Mvh John.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
16 november 2005
sant så sant!

Den som vet han kan.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

18 Inlägg
16 november 2005
MrTurbo skrev:

kan du motivera det?

Better than God \o/
1 886 Inlägg
17 november 2005
googlese skrev:
MrTurbo skrev:

kan du motivera det?

Kört en tvåtaktare någon gång? De har mycket lite Nm men kan ändå ha hög effekt. Draget, suget på lägre varv är Nm....

Better than God \o/
1 886 Inlägg
17 november 2005
2_Hot_Golf skrev:
hk gör så att bilen accelerar snabbare smile

Det är mao FEL enligt mig...

10 287 Inlägg
17 november 2005
Så en bil med 1000Nm mellan 500 och 1000 rpm skulle accelerera snabbare än en bil med 1000Hkr mellan 20000 till 40000 rpm. (faktor två i båda fallen, lite uselt exempel dock med konstanta siffror).

Hjälp mig här Googlese, men tillgänglig effektintegral mellan växlingspunkterna är väl det väsentliga.

Notera att vi inte diskuterar körbarhet just nu, bara tillgänglig energi för att accelerera.

/Göran

MrTurbo skrev:
2_Hot_Golf skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2005
Aaah, min skalle blir överhettad av allt tänkande o alla fakta!  =I:>)

18 Inlägg
18 november 2005
Sharky skrev:
Så en bil med 1000Nm mellan 500 och 1000 rpm skulle accelerera snabbare än en bil med 1000Hkr mellan 20000 till 40000 rpm. (faktor två i båda fallen, lite uselt exempel dock med konstanta siffror).

Hjälp mig här Googlese, men tillgänglig effektintegral mellan växlingspunkterna är väl det väsentliga.

Notera att vi inte diskuterar körbarhet just nu, bara tillgänglig energi för att accelerera.

/Göran

MrTurbo skrev:
2_Hot_Golf skrev:

Joo, och precis det nämnde jag ju i mitt inlägg
Det är inte vridmomentkurvan som är det intressanta, utan effektkurvan som är det väsentliga!

1 Inlägg
5 januari 2010
Sagge_AM skrev:
Förut så trodde jag att Hästkrafter Var att som Ex. 10hk = styrkan av 10hästar, Fast då var jag oxå rätt så liten typ när jag var 12år elle nåt sånt
då trodde jag så tongue

Ung o Dum ...

vafan, de trodde jag

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
Grattis till årets första rejäla trådlyft...grävde du djupt i arkivet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 682 Inlägg
6 januari 2010
Varför rotar nya användare upp 5 år gamla trådar?
Och det i sitt första inlägg?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 januari 2010
Moparboy440 skrev:

+1...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

929 Inlägg
6 januari 2010
Moparboy440 skrev:

Det beror på att dom har varit duktiga och läst på ordentligt, och blivit uppskrämda av rabiata Moderatorer som   har skrivit: Starta inga nya trådar. SÖK!

Mats

148 Inlägg
6 januari 2010
mats757 skrev:
Moparboy440 skrev:

Det beror på att dom har varit duktiga och läst på ordentligt, och blivit uppskrämda av rabiata Moderatorer som   har skrivit: Starta inga nya trådar. SÖK!

Mats

+1 på det cool

Low´n´slow is da shit

716 Inlägg
6 januari 2010
läst igenom hela tråden nu. TS verka ju va 5år gammal och knappt vet vad en 14tum fälg e för nått. Men men, rejält upplyft. Va sägsom en tävling där man ska gräva fram den äldsta tråden någonsin haha

+1

Sök