ludde__mannen skrev:
Kanske bara är jag som tycker men kan du inte skriva en enklare förklaring direkt här? Annars har jagingete emot att få det !!
Ska försöka så gott jag kan då.
Att kraft och effekt hör ihop, vet ju alla om (hoppas jag), men hur hör då dessa ihop? Kraft är alltså vridmoment(nm) och effekt är kilowatt(kw)
för att kunna räkna ut antalet kw, så räknar man nm*rpm*pi/30 000=kw
för att kunna räkna ut antalet hk, vridmoment x rpm / 5252= hk
Men varför lägger man till då rpm(varvet)? joo är så att varvet är ju det som gör effekt, alltså hur fort det går för motorn att utveckla denna kraft. Och det är DET som är intressant, hur fort klarar motorn av att utveckla kraften, inte att den kan utveckla så mycket kraft.
Och varför är det så då? Ett enkelt exempel är tex. hävstångskraften. Jag kan säga att det är inte många på detta forum som fixar att utveckla med sin egen kropp 1kw. Men den som inte fixar 800nm här kan ju kolla nedanför så tror jag ni fixar det!
Du kan exempelvis ta ett ohyggligt långt spärrskaft, säg 2 m, dra i det med dina mekararmar med en kraft av säg 40 kg, motsvarande 40*9.82 = 393 N och därmed få till ett vridmoment på 2 m * 393 N = 796 Nm.
För att bara nämna en F1 bil och deras vrid, anta att en F1 bil varvar 19 000(vilket är ganska normalt för dom) och där har dom då ca. 900hk.
Det ger formeln 900*5252/19000 = nm = 248nm
Den som då påstår att dom accar ifrån en F1 bil med sina 250 dieselhk och 600 nm, jo tjena.
Är alltså effektkurvan som är intressant, inte vridkurvan!
Varför nämns då vridet? Är ju så att det visar ju vars någonstans körbarheten ligger i motorn, alltså varsnånstans bilen har som bäst förbränning osv. Även intressant för att se fyllnadsgraden då dippar och toppar syns bättre på denna kurva, men ur prestanda synpunkt så ska man kolla på effektkurvan!
Hoppas du förstår lite mera nu?