Nåt konstigt med turbo el Annat???

mr_persiano *GULAN*
14 september 2006 · 647 Inlägg

Jag har en A3 1.8ts quattro.
Jag chippade den i måndags och då sa dom till mig att dumpventilen var sönder.
Så jag köpte en dumpventil från Vag idag och det konstiga är att när varvräknaren kommer runt 4000 varv i tvåans växel så tappar bilen fart under en halvsekund och sen blir det vanligt igen. Detsamma gäller i treans växel. Detta är då jag trycker pedalen i botten. Det vill säga när jag gasar för fullt. Men när jag testade och gasa lungt så händer inte detta?

Nån som vet vad problemet kan vara???

Det känns på nåt sätt att när man gasar fullt så har den svårt att få ut luften eller nåt liknande??

Tack för att ni läste detta. Hoppas nån svarar.

MVH:Mr_persiano

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 september 2006 · 1 852 Inlägg

vam har du trimmat hos? blev felet efter att du chippat? i så fall åk tillbaks och be dom återgärda det, eftersom det har blivit efter att du chippat.

man lever bara en gång så lev väl!
mr_persiano *GULAN*
14 september 2006 · 647 Inlägg

Bullo skrev:
vam har du trimmat hos? blev felet efter att du chippat? i så fall åk tillbaks och be dom återgärda det, eftersom det har blivit efter att du chippat.

Innan jag chippade den så tänkte jag aldrig på detta så jag är osäker om den gick så innan men efter att jag chippade bilen så kände jag att bilen gick lite bättre men lite ryckig på 1:a och andra växeln. Då sa dom som chippade bilen att dumpen var troligen sönder. så jag köpte en ny dumpventil och har satt den på plats. Men nu kände jag det att det blir så som jag beskrev.

Jag chippade hos www.powerchip.se

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 september 2006 · 1 852 Inlägg

ta kontakt med dom, det är troligen inte fel på bilen utan på chippet. säger dom att du ska byt LMM eller liknande så kommer det antagligen inte hjälpa... har hört många negativa och långa historier om den där jörg. stå på dig! det är dom som ska fixa det!

man lever bara en gång så lev väl!
mr_persiano *GULAN*
14 september 2006 · 647 Inlägg

Bullo skrev:
ta kontakt med dom, det är troligen inte fel på bilen utan på chippet. säger dom att du ska byt LMM eller liknande så kommer det antagligen inte hjälpa... har hört många negativa och långa historier om den där jörg. stå på dig! det är dom som ska fixa det!

Jag har testat LMM och det gjorde dom själva också framför mig och det var inget fel på den. Det är inget fel på min turbo vad jag vet för den låter inget konstigt och det rycker inget blått från avgaserna. Jag har bytt dumpen. så jag har ingen aning vad det kan vara???

_MODD_
14 september 2006 · 26 Inlägg

kolla så att de inte är dumpventilen som inte orkar hålla tätt så du tappar laddtrycket   prova sätt i en starkere fjäder eller ställ på dumpen om de är en ställbar

Audi s4 (1992)
Volvo 740 16v turbo "RETARD RACING" (1987)
mr_persiano *GULAN*
14 september 2006 · 647 Inlägg

_MODD_ skrev:
kolla så att de inte är dumpventilen som inte orkar hålla tätt så du tappar laddtrycket   prova sätt i en starkere fjäder eller ställ på dumpen om de är en ställbar

Men det är en ny dump som jag köpt och vag dumparna skall klara upp till 1.5 bar.
Problemet är också att jag inte vet hur många bar bilen laddar nu efter chippningen.

roppin Calibra Turboo
15 september 2006 · 34 Inlägg

du ska alltid montera laddtrycksmätare vid chippning är väldigt viktigt att hålla koll på laddet så du ser att det inte skenar.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)
mr_persiano *GULAN*
15 september 2006 · 647 Inlägg

roppin skrev:
du ska alltid montera laddtrycksmätare vid chippning är väldigt viktigt att hålla koll på laddet så du ser att det inte skenar.

Tack för ideen. Skall iväg idag och köpa ett. Nån som vet hur man monterar den. Jag vet ju att den skall kopplas till dumpen på ovan sidan men hur skall man dra rören och så?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 september 2006 · 1 852 Inlägg

mr_persiano skrev:

roppin skrev:
du ska alltid montera laddtrycksmätare vid chippning är väldigt viktigt att hålla koll på laddet så du ser att det inte skenar.

Tack för ideen. Skall iväg idag och köpa ett. Nån som vet hur man monterar den. Jag vet ju att den skall kopplas till dumpen på ovan sidan men hur skall man dra rören och så?

fråga dom som säljer den! köper du en TV så vet säljaren hur du kopplar in den, köper du en mobil vet säljaren hur du använder den, köper du ett grafikkort till datorn vet säljaren hur du kopplar in den.

man lever bara en gång så lev väl!
mr_persiano *GULAN*
15 september 2006 · 647 Inlägg

Bullo skrev:

mr_persiano skrev:

roppin skrev:
du ska alltid montera laddtrycksmätare vid chippning är väldigt viktigt att hålla koll på laddet så du ser att det inte skenar.

Tack för ideen. Skall iväg idag och köpa ett. Nån som vet hur man monterar den. Jag vet ju att den skall kopplas till dumpen på ovan sidan men hur skall man dra rören och så?

fråga dom som säljer den! köper du en TV så vet säljaren hur du kopplar in den, köper du en mobil vet säljaren hur du använder den, köper du ett grafikkort till datorn vet säljaren hur du kopplar in den.

Jo det är ju sant......

Boije Audi S2, 11,07@402
17 september 2006 · 102 Inlägg

Har du pratat med Jörg om detta? 

Jag är väldigt skeptisk att det skulle vara nått med mjukvaran då han gjort en herrejösses massa A3or, jag har haft en bla. 

Bullo: "har hört många negativa och långa historier om den där jörg. stå på dig! det är dom som ska fixa det!"

Jag har bara hört positiva historier om Jörg och kollar man gästboken och kundbilarna på sidan så finns det en massa nöjda kunder.

---

Jag må va partisk men han har plockat fram ruskigt fin programvara till alla mina bilar (och kamraters) och om det är nått strul löses det snabbt och på bästa sätt. Oftast är det ju nått fel i bilen inte mjukvaran...

- "Fixade det som var trasigt men..." -
moffegrev
18 september 2006 · 228 Inlägg

har oxå bara hört posetiva saker om Jörg...men jag skulle tippa på att du har nått annat fel..kolla om du har läck på nån slang eller nått sånt..åk o provtryck systemet...kanske är det fjädern i WG som hänger sig...

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
mr_persiano *GULAN*
18 september 2006 · 647 Inlägg

Men Jörgs gästbok är inte och lita på....
För jag har skrivit i den två gånger och bägge gångerna har dom inte publicerat dom på sidan.
Jag har mailat honom två gånger angående kvitto som han lovade maila mig och det har jag inte heller fått av dom.

Så då blir man ju inte glad.
Jag har redan kollat rören och slangarna och det är inget fel på dom. Jag har kollat turbon och den är bra. Jag har kollat Lmm och den var bra. Jag har bytt dumpen. Jörg och dom testade själva bilen med hjälp av nån felkodare. och dom hittade inget fel på den heller så då bad dom mig gå och byta dump. Och det gjorde jag men det blev ingen skillnad.

Om nån har kontakt med jörg och dom så be dom gärna höra av sig ....För jag har hört av mig till dom utan någon resultat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang