5616
Sök

Sprucken torpedvägg p.g.a ljudtryck !

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Satt och kollade lite på Termpro, detta bygget är rätt sjukt...
160dB vid 34Hz yikes

http://audioforum.termpro.com/topic/3/7158.html

Kolla sida två på hur torpedväggen ser ut!
Jag ska plocka ner min instrumentbräda under året och under söka hur min bil ser ut, okej jag spelar inte i närheten så högt som de gör, men det är ändå en Ford jag har och de e ju inte kända för att vara stabila direkt roll

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 914 Inlägg
16 januari 2010
finns bara en sak att säga tongue extremt xD

och sen så, du har rätt wink
ford, Fyra Ordentliga Renoveringar Dagligen tongue
(för dom som inte förstod så var jag ironisk),
Senast redigerat av kalle_kalle (16 januari 2010)

2 763 Inlägg
16 januari 2010
Rätt bra tryck där va!! big_smile

Volvo - For Life

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 januari 2010
Jävla Tryck I Bitarna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 156 Inlägg
16 januari 2010
När man ser sådant så undrar man om folk vågar att köra runt med äldre fordar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 207 Inlägg
16 januari 2010
Nu vill jag inte vara den där moralkärringen. MEN, hur är man funtad om man spelar ca: 160dB och sitter i bilen utan hörselskydd? Enligt mig så är en "db-dragracer" utan hörselskydd lika smart som en racingförare utan bälte.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 januari 2010
maco skrev:
Nu vill jag inte vara den där moralkärringen. MEN, hur är man funtad om man spelar ca: 160dB och sitter i bilen utan hörselskydd? Enligt mig så är en "db-dragracer" utan hörselskydd lika smart som en racingförare utan bälte.

Hörselskydd hjälper väääldigt lite i detta fallet ändå..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 074 Inlägg
16 januari 2010
Nej men hoppsan,är det inte en Sundown bil mitt öga skådar! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 januari 2010
Tokken skrev:
maco skrev:

Brukar dom inte dessutom stå utanför bilen och spela?

Och jävlar, bygget kändes lagom sjukt! smile

560 Inlägg
16 januari 2010
Manligt :d

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

4 005 Inlägg
16 januari 2010
maco skrev:

Å andra sidan så slipper han höra kärringen gnälla där hemma sen. smile

4 001 Inlägg
16 januari 2010
Tokken skrev:
maco skrev:

om jag inte har fel så är det väl diskant, eller höga toner om nu ska säga så, som skapar hörselskador (visst, höga db med låga toner är inte bra) utan i detta fallet är det väl snarare njurar & andra inre organ som kan ta skada p.g.a vibrationerna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 914 Inlägg
17 januari 2010
kolvas skrev:
Tokken skrev:
maco skrev:

om jag inte har fel så är det väl diskant, eller höga toner om nu ska säga så, som skapar hörselskador (visst, höga db med låga toner är inte bra) utan i detta fallet är det väl snarare njurar & andra inre organ som kan ta skada p.g.a vibrationerna

är det inte så att ju lägre hz ju mer "farligt" är det? tongue

Meister
6 763 Inlägg
17 januari 2010
Phaetoon skrev:
När man ser sådant så undrar man om folk vågar att köra runt med äldre fordar.

En Volvo hade spruckit på precis samma sätt..

21 761 Inlägg
17 januari 2010
Örat är ganska känsligt för frekvenser runt 1000-4000 Hz, därför får man skador på hörseln vid lägre ljudnivåer med dessa frekvenser jämfört med andra frekvenser. Men när ljudnivån börjar ligga på 150-160 dB där man befinner sig så blir det skador ändå, oavsett vilka frekvenser det gäller. smile

Sjukt bygge var det iaf, helt klart. wink
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2010)

4 001 Inlägg
17 januari 2010
Drönirettab skrev:
Örat är ganska känsligt för frekvenser runt 1000-4000 Hz, därför får man skador på hörseln vid lägre ljudnivåer jämfört med andra frekvenser. Men när ljudnivån börjar ligga på 150-160 dB där man befinner sig så blir det skador ändå, oavsett vilka frekvenser det gäller. smile

lite offtopic men är inte örat känsligare desto högre frekvens? flimmerhåren för höga toner sitter längre ut i örat och är betydligt tunnare än de för lägre frekvenser.

Äldre människor tappar ju alltid hörseln på de höga tonerna först, jag har själv provat med tongenerator för ett tag sedan och jag har tappat hörseln på de riktigt höga tonerna (18-20kHz) som jag kunde höra när man var tonåring, vi hade en lärare som vi brukade j*vlas med och sätta in en tongenerator på ca 14kHz i hans rum, han hörde inte ett skit men alla andra undrade vad fan det var som lät lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök