5291
Sök

Väktare som sätter p-botar, får parkera illa?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Hejsan!

Pappa fick tidigare i veckan, 2 p-böter för att ha stått förnära i en korsning. Men det var ju bara att bita i det sura äpplet regler är regler.

Men när en väktare som är ute och sätter böter. Får de själva göra fel och ställa bilen 1m från korsning som vi märkte idag?

Pappa, blev skit sur och hoppade ur och snackade med han. Han påpekade att han hade "tillstånd av polisen".

Men känns sjukt fel om detta skulle stämma, då det har hänt olyckor i korsningen efter som den är mitt i en backe, jämte en mur på 2m. Och det är väldigt svårt och se om det kommer någon bil ovanför back krönet även om inte det står någon felparkerad väktare.

Någon som är väktare/polis skriv gärna vad ni tycker om situvaiton och om han får göra så. Och om pappa hade smällt pga detta. Vem hade åkt på det?

Kan lägga upp bilder på korsningen då det är lite svårt att bilda en uppfattning.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 827 Inlägg
16 januari 2010
Jag har aldrig hört talas om att väktare har fått förordnande att dela ut parkeringsböter men resterade dvs: Parkeringsvakt och Polis behöver förstås inte parkera rätt för att gå ut och sätta böter...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 554 Inlägg
16 januari 2010
Eisenhut skrev:
Jag har aldrig hört talas om att väktare har fått förordnande att dela ut parkeringsböter men resterade dvs: Parkeringsvakt och Polis behöver förstås inte parkera rätt för att gå ut och sätta böter...

securitas blev av med sitt tillstånd för några år sen pga missbruk(dom lappa allt dom såg) men nu har dom fått tillbaka de igen på vissa ställen

8 921 Inlägg
16 januari 2010
Eisenhut skrev:

Eftersom det inte är någon "Böter" i lagens benämning utan en kontrollavgift så finns det många olika bolag som har tillstånd att dela ut dessa "Avgifter"

Fotograf på Tierp iDag

1 571 Inlägg
16 januari 2010
Får parkeringsvakter provision för varje bot?? Någon som vet? smile

4 001 Inlägg
16 januari 2010
M103 skrev:
Får parkeringsvakter provision för varje bot?? Någon som vet? smile

inte alla men några bolag jobbar på det viset

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 156 Inlägg
16 januari 2010
loudness skrev:
Eisenhut skrev:

securitas blev av med sitt tillstånd för några år sen pga missbruk(dom lappa allt dom såg) men nu har dom fått tillbaka de igen på vissa ställen

Dom sköter det hela här i Linköping.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
16 januari 2010
Dom får nog inte parkera var som helst, men att bara stanna till för 5 minuter, det får dom nog göra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 005 Inlägg
16 januari 2010
Samma trafikregler gäller för en väktarbil som alla andra bilar.

Däremot kan länsstyrelse/kommun ge vissa fordon dispans att parkera på platser där det normalt sett är parkeringsförbud.

Så det beror lite på vem som utfärdar tillståndet, vem som äger vägen och hur trafiksituationen ser ut.

Polisfordon kan även också dem få "parkeringsböter", men det ska vi inte gå in på här. smile
Senast redigerat av linuslinje (16 januari 2010)

Cupra_
16 januari 2010
Securitas har köpt upp sthlm stad parkering. Här har "p-lisorna" securitas-märkta fordon med orange saftblandare som de ska ha påslagna då de stannar för att lappa. De har således gått utbildning för att få stanna på trafikerade vägar. Detta vet jag med säkerhet då jag själv jobbar på Securitas, dock ej "ute i fält" så att säga. Däremot känns det lite olustigt att de får springa runt i väktaruniform. Dels för att flertalet inte ens är väktare utan just "biljettkontrollanter". Dels för att de vanliga väktarna (ronderande, stationära m.fl.) får ta skit av folk som fått böter, får parkeringsfrågor m.m. En annan sak man kan reflektera över som anställd på detta underbart skenheliga bolag är ju varför de som bara glider runt i stan ska ha helt nya Saab 9-3 SC medan de ronderande som kör betydligt mer får åka Polo 1,2..

Så ja, de har rätt att stanna illa, iaf mina kollegor. Förutsatt att de har saftblandarna på och giltig utbildning. Och ja, man är förordnad av polisen att sätta p-böter, dock har man inte rätt att stå riktigt hur som helst bara för sakens skull. De är inte direkt omtyckta av varken mig eller mina kollegor men det är en inkomstkälla för företaget. "Våra" parkeringsvakter arbetar inte på provision, man har en lönegrupp, a-e. Minns jag inte fel ligger de på lönegrupp B, således 21.635/mån + OB före skatt.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Tackar för svaren. Vet till hundra procent att det inte var securtias iaf. Någon Skoda octavia bil med gul/röda dekaler på.

Aja fått mitt svar, kan ju dock ej svara på om han skulle fortsätta sin vandring runt om eller om det bara var en speciell bil han skulle kolla. Men då han gick en bra bit ifrån fordonet så tror jag på det först nämda.

Tillstånd eller inte, vilket jag inte tro han hade då han skulle gå runt i det större området så var det ändå ett förjävligt ställe att ställa sig på då det kan ske grova olyckor där.

Mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Sök