4456
Sök

Chevrolet – Defa – startspärr?

2 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Jag har en Chevrolet Pickup 1991 (K1500, 5,7lit). Som plötsligt inte startar…
Symtom: I samband med att ett bromsrör sprang läck (vilket antagligen inte alls har med övriga fela att göra), trllade fler elektriska funktioner bort: interiörbelysningen slocknade, halvljus-automatiken lade av, bakljusen (tror jag) slocknade. DEFA-larmet funkade, men slog till emellanåt utan att det skulle. Bilen stod några dagar - nu vill den inte starta över huvud taget. Startmotorn går som den ska, men den går inte igång. DEFA-larmet har helt lagt av - förutom att jag kan styra dörrlåsen med fjärrkontrollen (men larmet aktiveras inte, lysdioden tänds inte etc).
Jag har kollat säkringarna - verkar hela. Antar att man borde kolla de s.k. "fuseable links" - lite osäker på deras funkion…
Fråga:  Kan det vara någon typ av startspärr (DEFA-larmet) som slagit till?

736 Inlägg
23 september 2006
Defa har startspärr som går dels genom att en kabel från tändningslåset som är kapad och går genom larmdosan samt en kabel som grenar på en kabel från tändningslåset för att känna om om det går ström genom den kabeln alltså "dubbla" startspärrar. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Låter ju som jordfel annars då inte all elektronik fungerar. (Halvljusautomatiken är ju också styrd genom tändningslåset).

Sök