2456
Sök

Vita tändstift, bilen går ryckigt och tomgång vandrar/lägger av

892 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Hej

Har tidigare postat om att bilen går ryckigt på låga varv/växlar och att tomgången vandrar och nästan stannar motorn ibland. Det är inga problem på högre varv/växlar annat än att jag inbillar mig att bilen är kanske något slö...

Jag har testat att göra rent i "tomgångs valvet"(?), luftfiltret och nu äntligen fått ur tändstiften. De var vita! Har läst mycket här på blocket att det *kan* tyda på för mager blandning. Kan det vara bränslefiltret/pump/spridare som är mitt spöke, eller bör jag fokusera på att byta tänddelar först?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

personbilstekniker
147 Inlägg
23 september 2006
Hej
Jo det tyder på att du får för mager blandning. Svårt att ställa en diagnos just varför, vad man kan kolla är ju soppa filter, pump å spridare men börja med bränsle trycket. Går den bätrre när den är kallstartad? Vad är det för bil?

47 Inlägg
23 september 2006
Tjyvluft?Kan ge dom symptom du har.Spraya startgas vid slanganslutningar,spridare osv,ökar tomgången så är det inte tätt.

892 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Tack för svaren! smile

stilren:
Nja alltså tomgången är som värst när den är nystartad, men verkar bli bättre när man kört ett litet tag...ibland. Man brukar (brukade) kunna starta, gasa upp till 5000 varv ett par sekunder och sen så var tomgångsproblemet borta till nästa gång man skulle ut och köra. Bilen är en Ford Scorpio -92 2.0i. Jag har ägt bilen ett halvår så jag vet inte riktigt vad som är bytt och när. Jag vet bara att det blir värre! sad

isseman:
Jag har testat att spraya lite här och var längs insugsdelen och tomgången låg stabilt svajande hela tiden smile. Jag är dock rätt ny på det här med bilar så jag har egentligen ingen aning om hur mycket jag törs spraya på?

Har läst mycket om att det ska gå att kolla felkoder på vissa bilar. Går det på min också? Kunde ju vara skönt att veta ifall någon sensor håller på att klappa ihop.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

personbilstekniker
147 Inlägg
24 september 2006
Inte helt hundra på om din bil lagrar felkoder eller ej.
Det skulle kunna vara "autochoken"/ tomgångssystem (vet inte riktigt vad du har för insp) som strular, inte alls ovanligt på äldra insprutssystem. Var den sitter kan jag inte svara på tyvärr, hoppas någon annan har svaret. En spontan gissning innan insugsröret.

Sök