940 ltt "bluddrar" vid gaspådrag.

Gilljam Laddtryck!
23 januari 2010 · 137 Inlägg

Som rubriken säger så bluddrar min bil vid gaspådrag, de händer vid 3-4000  men sen slutar de och bilen går som den ska.
Bilen vi pratar om är en 940 ltt från 1996 med viking ecomax chipp ,pysventil laddar 0,8, 3" avgas och öppet luftfilter. har gått bra tidigare, problemet uppstog nu under vintern. har själv varit inne på om det kan vara nån tänddel? kan väll inte vara så illa att motorn spikar eftersom den är chippad och jag laddar inte speciellt mycket heller. Mvh Gilljam

ahlen_j
23 januari 2010 · 76 Inlägg

hmm första tanken är väll kanske fel stifft, men eftersom den fungerat bra innan låter det konstigt.

Har du kollat det vanliga:

Alla vaccumslangar, tryckrör.
Rengör luftfiltret.
gjorde du något speciellt då felet uppstod första gången?

740tjejen
23 januari 2010 · 351 Inlägg

Vi har likadant på våran, Alla slangar bytta luftfiltret rengörs med jämna mellanrum eller vid behov. Våran är bara sån nu under vintern (återstår dock och se då vi bara haft bilen sen i sommras) , den var inte sån i sommras när vi hade köpt den utan blev sån när det blev minus eller runt 0,an.

Våga Köra Sänkt
Gilljam Laddtryck!
23 januari 2010 · 137 Inlägg

ahlen_j skrev:
hmm första tanken är väll kanske fel stifft, men eftersom den fungerat bra innan låter det konstigt.

Har du kollat det vanliga:

Alla vaccumslangar, tryckrör.
Rengör luftfiltret.
gjorde du något speciellt då felet uppstod första gången?

Jag har kollat alla tryckrör och vakumslangar, luftfiltrer blåste jag rent. har inte gjort nått sedan det började, man ska kolla stift,fördelare osv imorn och hoppas på de bästa:P

Gilljam Laddtryck!
23 januari 2010 · 137 Inlägg

740tjejen skrev:
Vi har likadant på våran, Alla slangar bytta luftfiltret rengörs med jämna mellanrum eller vid behov. Våran är bara sån nu under vintern (återstår dock och se då vi bara haft bilen sen i sommras) , den var inte sån i sommras när vi hade köpt den utan blev sån när det blev minus eller runt 0,an.

Köpte också min bil i sommras det är nu under vintern den har knasat:S

740tjejen
24 januari 2010 · 351 Inlägg

Kanske är sjuka på ltt modellen, har ju också en ltt fast -95,a

Våga Köra Sänkt
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

min ft motor gjorde likadant förut. jag bytte stift, kollade så den inte tar tjuvluft, kolla LMM att den är hel och att det inte läker avgaser innan Lanbda sonden.

sen gick min klockrent.

Gilljam Laddtryck!
24 januari 2010 · 137 Inlägg

Nagz skrev:
min ft motor gjorde likadant förut. jag bytte stift, kollade så den inte tar tjuvluft, kolla LMM att den är hel och att det inte läker avgaser innan Lanbda sonden.

sen gick min klockrent.

Min bil läcker dock vid turbon  både vid grenröret och downpipe:P lmm är hel men ska byta till 16t med nya packningar osv i vår får se om de blir bättre dåsmile

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

Gilljam skrev:

Nagz skrev:
min ft motor gjorde likadant förut. jag bytte stift, kollade så den inte tar tjuvluft, kolla LMM att den är hel och att det inte läker avgaser innan Lanbda sonden.

sen gick min klockrent.

Min bil läcker dock vid turbon  både vid grenröret och downpipe:P lmm är hel men ska byta till 16t med nya packningar osv i vår får se om de blir bättre dåsmile

då kan jag nästan garantera att felet är där tongue
mm nya packnignar låter bra big_smile

kaihaj
3 februari 2010 · 258 Inlägg

Gilljam skrev:

Nagz skrev:
min ft motor gjorde likadant förut. jag bytte stift, kollade så den inte tar tjuvluft, kolla LMM att den är hel och att det inte läker avgaser innan Lanbda sonden.

sen gick min klockrent.

Min bil läcker dock vid turbon  både vid grenröret och downpipe:P lmm är hel men ska byta till 16t med nya packningar osv i vår får se om de blir bättre dåsmile

min gamla s90t5 bluddra också mellan vissa varvtal när packningen mellan grenrör och turbo var trasig. bara byta o sen går den nog fint smile

Volvo v70 (2013)
Gilljam Laddtryck!
3 februari 2010 · 137 Inlägg

kaihaj skrev:

Gilljam skrev:

Nagz skrev:
min ft motor gjorde likadant förut. jag bytte stift, kollade så den inte tar tjuvluft, kolla LMM att den är hel och att det inte läker avgaser innan Lanbda sonden.

sen gick min klockrent.

Min bil läcker dock vid turbon  både vid grenröret och downpipe:P lmm är hel men ska byta till 16t med nya packningar osv i vår får se om de blir bättre dåsmile

min gamla s90t5 bluddra också mellan vissa varvtal när packningen mellan grenrör och turbo var trasig. bara byta o sen går den nog fint smile

kan vara så enkelt att de bara är de?tongue  för den bluddrar redigt bra ibland:P

Louksor
3 februari 2010 · 1 915 Inlägg

sitter ingen packning mellan grenrör och turbo.... Inte mellan DP och turbo heller.
Enda packning vid grenrör, är den mellan grenrör och topplocket.

Läcker den runt turbon, så dra åt muttrarna lite mer.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang